"Het kan alleen maar beter."
Bij het Algemeen Dagblad proberen ze fans van Max Verstappen vandaag wat moed in te praten. Want ja, dat is wel nodig. Max heeft tot dusverre namelijk een ongelooflijk kutseizoen gehad, met motorpech na motorpech. En als zijn bolide voor de verandering wel heel bleef werd hij wel door een ander van de baan gereden.
Het AD erkent dit, maar voegt daar aan toe dat de tweede helft van het seizoen echt veel beter wordt. Waarom?
Nou:
Maar nu is het weer tijd voor het échte werk, met meteen een Ardense knaller. Spa-Francorchamps, kroonjuweel van de kalender en (niet alleen) Verstappens favoriete circuit. Dichter bij zijn eigen Limburg komt Verstappen dit jaar niet, dus barst het langs het asfalt van Eau Rouge, Kemmel en Blanchimont van de tienduizenden oranje uitgedoste fans die op het uitverkochte circuit (250.000 bezoekers) zelfs op een speciale Max-tribune kunnen zitten.
Het toptalent zegt zelf dat dit circuit zijn favoriete circuit van allemaal is "met al die snelle bochten en natuurlijk Eeau Rouge, waar je de heuvel opgaat." Hartstikke leuk, maar hij heeft toch echt vermogen nodig als hij die "snelle bochten" ook daadwerkelijk "snel" wil nemen. En daar ontbrak het tot nu toe nogal aan.
Reden nummer twee dat het AD positief is:
Maar wat kan Verstappen in België en de daaropvolgende races, na een magere eerste seizoenshelft vol panne? Wel, het kan alleen maar beter, ben je geneigd te zeggen, na een rits uitvalbeurten, nul zeges en slechts één podiumplaats in de regen in China. Het racejaar 2017 hoeft met nog negen races te gaan heus niet nu al definitief als verloren te worden beschouwd
Daarbij wordt er teruggekeken naar vorig jaar, toen Red Bull het seizoen ook langzaam begon, maar na de zomerbreak heel behoorlijk presteerde met meerdere podiumplekken en zelfs een gewonnen race.
Het enige probleem? Dit seizoen moesten de renstallen met compleet nieuwe auto's op de proppen komen. Mercedes en Ferrari wisten veel beter in te spelen op de nieuwe technische regels. Dat verschil maak je niet zomaar even goed.
Reden nummer drie:
[Z]o blijft teambaas Christian Horner onverminderd ambitieus. ,,Meedoen om de podiumplaatsen en de hoogste tredes op dat podium, dat is richting het einde van het seizoen een realistisch en agressief doel voor ons.’’
Agressief? Ja. Realistisch? Mwah. Hoewel... Red Bull toonde zich vaker koning in het doorontwikkelen tijdens het seizoen.
Zie het antwoord op reden nummer twee.
De vierde reden is dat... Max al heeft aangegeven dat hij na volgend jaar uitkijkt naar een nieuw team als hij dan nog geen competitieve auto heeft. Volgens het AD moet Red Bull daarom wel alles op alles stellen om de jonge Nederlander te behouden. Leuk hoor, maar het is maar de vraag of die extra motivatie daadwerkelijk iets oplevert. Red Bull is een professioneel team. Ze hebben geen met opstappen dreigende coureur nodig om het beste uit zichzelf te halen.
Tenminste, dat horen ze niet nodig te hebben. Als dat wél zo is heeft Max een groter probleem dan het AD wil toegeven.
En dan de laatste reden dat het allemaal beter wordt aldus het AD? Nou ja, misschien wordt het helemaal niet beter. Maar dat is ook weer prima, want "hier wordt Max ook een man van."
Say what?
Maar zelfs voor een briljante loopbaan vol succes is haast op zijn leeftijd nog niet helemaal nodig. Simpel gezegd: Verstappen heeft nog tijd zat. En in een sport waarin je vroeg of laat toch wel tegen onwillig materiaal aanloopt, kan hij van deze eerste tegenwind alleen maar meer een man worden.
Je hebt 'een roze bril' en je hebt dit. Wat het AD betreft maakt het dus eigenlijk helemaal niet uit wat er gebeurt. Ook als Max in elke race uitvalt is het seizoen wat deze krant betreft geslaagd. Hij wordt er immers "een man" door.
Natuurlijk is dat totaal niet waar wij, de fans, op zitten te wachten. Max heeft nu al het karakter om kampioen te worden. Een verloren seizoen levert hem helemaal niets op -- niets behalve frustraties en tijdverlies, tenminste.