Oliebedrijf Shell probeert vanwege de wankele PR-positie zichzelf te profileren als een 'groene oliemaatschappij' en heeft in een aanvullende poging haar imago op te vijzelen het lidmaatschap van een Amerikaanse olielobby AFPM opgezegd aldus NOS Teletekst. Het nieuws komt een week nadat de adviseur van Rob Jetten, Elise van Zeeland, de overstap maakte van D66 naar de Koninklijke Shell. Shell staat ondertussen bekend om haar groene beloftes die 'nog wel even moeten worden ingelost' aldus actiegroep Follow This.
De Koninklijke heeft haar lidmaatschap van de American Fuel & Petrochemical Manufacturers (AFPM) opgezegd, maar in hoeverre dat bijdraagt aan vergroening is afwachten. In ieder geval is het weer goede PR voor Shell en een PR-dame zit nu in een kantoortje in London met een brede grijns achter haar computer:
'yes, we hebben het nieuws gehaald met deze betekenisloze actie!'
Want dat is het natuurlijk gewoon. Betekenisloos. Window-dressing. AFPM staat zoals we van Amerikanen verwachten niet achter het Klimaatverdrag van Parijs, dat verregaande CO-reducties voorschrijft, maar probeert het tegenovergestelde te doen. De organisatie probeert bindende klimaatmaatregelen te voorkomen.
Volgens
de Volkskrant bedienen de oliemaatschappijen zich van een paradoxale houding tegenover duurzame investeringen. Zo zouden ExxonMobil, Shell, Chevron, BP en Total bijna 200 miljoen euro per jaar investeren om groene ambities te tonen, maar lobbyen ze tegelijkertijd tegen bindend klimaatbeleid. Maar dat laatste verklaart natuurlijk de paradoxale houding.
Oliemaatschappijen willen heus wel milieuvriendelijker te werk gaan, maar er zijn ook limieten. Behalve het volledig stilleggen van de olie-industrie, wat onmogelijk is zonder complete chaos te veroorzaken, willen ze vooral op hun eigen tempo stappen maken richting duurzaamheid. Daarom zijn ze ook tegenstanders van 'bindende maatregelen', bij wet voorgeschreven zaken zoals
CO2-taksen en/of de Klimaatwet.
Afzwaaien bij AFPM is dan ook niet meer dan window-dressing en het makkelijk scoren van deugpuntjes. Want de olie-industrie kan slechts CO2-neutraal zijn wanneer zij stoppen met pompen. En dat is precies het tegenovergestelde van wat bedrijven als Shell willen.