Net zolang drammen tot je je zin krijgt. Dát is de tactiek van links.
Linkse mensen zijn net kleine kinderen. Als ze hun zin niet krijgen, worden ze boos en komen ze in opstand. Ze blijven dan net zolang drammen tot ze hun zin krijgen. Dat geldt voor
Zwarte Piet-haters, voor de mensen die willen dat
Geert Wilders wordt veroordeeld, en ook voor de milieu-activisten van Greenpeace. Die laatste groep heeft het voor elkaar gekregen dat Lego stopt met de samenwerking met Shell.
Lego had tankstations en autootjes in het assortiment dankzij een goeie deal met de Nederlandse oliemaatschappij Shell. Dat is hartstikke leuk voor alle kinderen die graag met Lego spelen. Hoe meer Lego-spulletjes in de schappen liggen, hoe meer vreugd. Keuzevrijheid voor iedereen. Ik bedoel, je hoeft natuurlijk niet per se de door Shell gesponsorde producten van Lego te kopen. Je kan ook iets anders kopen. Een kasteel of zo, ik noem maar wat.
Maar nee, daar houden ze bij Greenpeace niet van. Keuzevrijheid is maar een vies en eng kapitalistisch principe. Dus besloot Greenpeace een grootse actie op te zetten om Lego onder druk te zetten (want Shell verdient geld met olie en ja, ook dat is vies en eng kapitalisme in de ogen van de milieu-gekkies).
Citaat:
Greenpeace ageerde tegen de partnership omdat de olieboringen van Shell volgens de actievoerders desastreuze gevolgen hebben voor het milieu. Aanvankelijk weerstond Lego de druk van Greenpeace, maar dat veranderde toen de milieuclub afgelopen zomer een YouTube-video publiceerde waarin het in de stijl van de populaire Lego-film schande spreekt van de samenwerking. Het filmpje is in een paar maanden tijd bijna zes miljoen keer bekeken.
Het gaat om dit Greenpeace-filmpje dat van de zomer op YouTube is gezet:
Lego is zo geschrokken van de Greenpeace-actie en het feit dat het filmpje bijna 6 miljoen keer is bekeken, dat de speelgoedfabrikant maar is gestopt met de samenwerking met Shell. Het contract wordt niet verlengd. Overigens liggen de Shell-producten in maar liefst 26 landen nog gewoon in de schappen bij de tankstations van Shell. Ik zou bijna een setje gaan kopen.
Het probleem van dit besluit van Lego is dat het toegeeft aan het gedram van links. Dat moet je als bedrijf helemaal niet doen. Iedere ouder kan dat bevestigen: geef je kind niet altijd wat het wil, zeker niet als het begint te drammen. Want dan leren ze dat die tactiek werkt en dan gaan ze de volgende keer weer net zolang zeuren totdat de hun zin krijgen. Wanneer leren bedrijven dat nou eens?
Volg Frank Verhoef op Twitter.