Dit keer moet sportgigant Nike het ontgelden. [maar
Sinds vanmorgen 07:00 uur voeren de groene chanteurs
actie bij het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum.
Nikes zonde? Nou, volgens Greenpeace neemt het bedrijf "kleding af van producenten die in China meren en rivieren vervuilen".
Of dat correct is, tja, daar gaat het Greenpeace natuurlijk niet om. Om over de voordelen voor de Chineze economie nog maar te zwijgen.
De gemiddelde Chinees moet het maandelijks nog altijd met een hongerloontje doen. Toch is het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking wél (vrij vlot zelfs) aan het stijgen. Dat komt onder andere door westerse bedrijven zoals Nike, die investeren in het Aziatische land en er zaken mee doen. Zouden ze dat niet doen, dan zouden honderden miljoenen Chinezen nog altijd onder de armoedegrens leven, terwijl ze daar nu juist bovenuit gekropen zijn.
Voor Greenpeace is dat natuurlijk slechts bijzaak. Het draait bij deze organisatie immers niet om mensen - die kunnen haar gestolen worden - maar om... Tja, om wat eigenlijk? Je vraagt je het onderhand af. Keer op keer zet deze organisatie zich namelijk in voor buitengewoon controversiële onderwerpen, terwijl alle rationele kritiek en critici genadeloos aan de kant worden geveegd. Bedrijven worden keihard gechanteerd, bedreigd en zwart gemaakt, tot zij toegeven aan allerlei eisen waarvan het volstrekt niet duidelijk is wat zij te maken hebben met een mooiere, schonere wereld.
Een uur of twee geleden dacht ik nog: 'Laten we hopen dat Nike de rug recht houdt en weigert toe te geven aan de greenmail van onze vrolijke groene ridders. Er moet toch een bedrijf zijn dat af en toe de moed heeft om te zeggen: genoeg is genoeg, zoek maar een ander slachtoffer'.
Op het moment van schrijven is echter al duidelijk geworden dat ook Nike op de knieën gaat voor Greenpeace.
De sportartikelenfabrikant zegde Greenpeace direct een gesprek toe met Hannah Jones, de vice-president in de VS. Onderwerp: gifvrije productie van T-shirts in China.,,We zijn het met de eis eens.''
En wéér een gemiste kans om Greenpeace te dwingen eerst met feiten te komen voor het een bedrijf begint te chanteren. Jammer, maar helaas.