Bij Red Bull Racing doen ze er alles aan om dit jaar toch de strijd aan te kunnen gaan met Mercedes en Ferrari. Dat mag ook wel, want tijdens de Grand Prix van Australië werd duidelijk dat de Oostenrijkse renstal een behoorlijke achterstand heeft.
Goed nieuws voor Nederlandse Formule 1-fans: het chassis van de RB13, de bolide van Max Verstappen dit jaar, krijgt nog voor de tweede Grand Prix van het jaar, die in China, enkele updates te verwerken. "Ze zijn druk bezig in de fabriek om de downforce van de auto te verbeteren," aldus Max zelf. "Aan de vleugels zal je in China waarschijnlijk wel één en ander kunnen zien."
Dat is natuurlijk bijzonder goed nieuws. Tijdens de GP van Australië werd namelijk duidelijk dat Red Bull de concurrentie met Mercedes en Ferrari niet eens bijna aan kon. Hoewel, Max zat toch nog aardig in de buurt van Kimi Raikkonen, de Finse coureur van Ferrari. Op een gegeven moment was het gat maar 2 seconden. Max liep dat oplopen tot een seconde of acht in de laatste rondes, maar dat deed hij alleen maar omdat hij niet geloofde dat hij Raikkonen daadwerkelijk kon pakken en omdat zijn remmen wat te warm werden. Met deze updates kan dat misschien wél, wat betekent dat hij in ieder geval in de buurt moet kunnen komen van P4, dit terwijl P5 vorige week echt het best haalbare resultaat was (en als Daniel Ricciardo geen problemen had gehad misschien zelfs P6).
Door de updates zal de downforce verbeteren, waardoor die gewoon beter functioneert. Hoeveel winst dat oplevert is nog niet duidelijk, maar goed, alle winst is natuurlijk meegenomen.
Helaas is er ook iets van slecht nieuws: pas bij de Grand Prix van Barcelona, in half mei, komt Renault met een kleine update voor de motor. De RB13 heeft op dit moment twee problemen: het chassis én de motor (oftewel de pk's). Aan het eerste wordt meteen iets gedaan, aan het laatste dus pas in mei. In juni komt daar dan nog eens een serieuze verbetering bovenop.
Dat is natuurlijk bijzonder goed nieuws, maar het betekent ook dat Red Bull de komende Grand Prix het gat alleen wat kleiner kan maken. Dan hopen we dat de Oostenrijkers écht competitief kunnen zijn in juni.
Met andere woorden, in China zouden we al verbeteringen moeten zien, maar vanaf mei en met name juni zou Max pas mee kunnen doen voor het podium. We moeten dus nog even geduld hebben.
Het goede nieuws? Het is al april. We hoeven dus nog maar anderhalve maand te wachten op de eerste motor-update.