En de verschillen waren enorm.
Het was een verbazingwekkende race. Er waren namelijk maar twee momenten waarop het spannend was: bij de start... en in de laatste paar ronden. De start was spannend omdat de Mercedessen en
Ferrari's meer vermogen hadden en meteen de aanval zouden openen op de Red Bulls van
Daniel Ricciardo en
Max Verstappen, terwijl die laatste twee elkaar zouden bestrijden om als eerste de eerste bocht in te kunnen.
Die strijd werd onmiddellijk gewonnen door Max. De jonge Nederlandse coureur was vreselijk snel weg, en kon daardoor zijn voordeel -- dat de eerste bocht meteen naar rechts ging -- prima benutten. Even leek het erop dat
Lewis Hamilton hem mogelijk kon inhalen, maar Max hield de man die vandaag wereldkampioen werd vrij gemakkelijk achter zich.
Daarna was het voor Max eigenlijk best gemakkelijk. Hij opende een gat met alle andere wagens, en dat was het dan. Wat wél spannend was gedurende de rest van de race was de strijd om plaatsen 2, 3, 4, en 5. Daniel Ricciardo reed op de tweede plek rond en deed het fantastisch door
Sebastian Vettel van Ferrari achter zich te houden... tot zijn Renault-motor er opeens mee ophield. Het was het zoveelste drama voor de Australiër dit seizoen. Het kostte hem een zekere podiumplek.
Voor
Kimi Raikkonen was dat evenwel een zegen, want de Fin eindigde daardoor op het podium.
En de Mercedessen van Lewis Hamilton en
Valtteri Bottas? Die waren in geen velden of wegen te bekennen. Hamilton werd vierde,
op een halve minuut van de nummer drie, Raikkonen. Zijn achterstand op Max? 1 minuut en 18 seconden...
Ja, echt waar, zo groot waren de verschillen.
Toch had Hamilton reden voor een feestje. De Brit werd namelijk wereldkampioen. Hij had, wisten we vooraf, genoeg aan een zevende plek, en dat lukte natuurlijk (met gemak. Hij rijdt in een
Mercedes).