En dat betekent dat hij morgen een gooi moet kunnen doen naar de eerste plaats in de race. Want in de race zelf is de Red Bull altijd beter dan in de kwalificatie.
Het was geen slechte kwalificatiedag voor Max Verstappen. In de drie vrije trainingen was hij steeds de snelste, dus ook nu werd er het één en ander van hem verwacht -- hoewel er ernstig rekening werd gehouden met een extra push van Mercedes en Ferrari. Die teams lijken bij de kwalificatie altijd iets extra's te kunnen brengen.
In het eerste deel van de kwalificatie ging het weer voorspoedig met Max. De jonge Nederlander zette de snelste tijd neer. Teamgenoot Daniel Ricciardo moest genoegen nemen met de zesde tijd. Het verschil tussen beide heren was meer dan drie tienden. Een groot verschil, maar niet zo heel verrassend: Ricciardo was ook tijdens de vrije trainingen langzamer dan Max en had moeite met twee of drie bochten.
In het tweede deel van de kwalificatie zette Max alweer de snelste tijd neer. Sebastian Vettel van Ferrari probeerde het nog, maar zijn rond kwam voortijdig ten einde door traffic: hij kwam aanrijden met 300 kilometer per uur terwijl een stel coureurs besloot om het op dat moment rustig aan te doen met 80 km/u. Vettel moest op de rem trappen en dat was het dan.
Verrassend genoeg bleek Ricciardo in het tweede deel ineens in staat een konijn uit zijn hoed te toveren. Op het allerlaatste moment zette hij een snellere tijd neer dan Max. Het verschil was maar drie honderdsten, maar toch: Daniel was voor het eerst tijdens dit raceweekend sneller dan zijn teamgenoot. Leuk voor hem, minder plezant voor Max en zijn vele Nederlandse (en buitenlandse!) fans.
Maar goed, de eerste twee delen zijn feitelijk natuurlijk niet meer of minder dan een training voor de snelle teams. Bij hen draait het puur en alleen om het derde deel van de kwalificatie. Dan worden de gridposities immers verdeeld.
Daarom gingen we er goed voor zitten. Konden Max en Daniel Mercedes en Ferrari achter zich houden? Of zouden Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel op de 'power' knop drukken en de Red Bulls ineens achter zich houden?
Nou, het begon nogal veelzeggend. Valtteri Bottas zette uit het niets 1:10.857 neer. Dat was een nieuw baanrecord. Nooit eerder was een Formule 1 wagen zo snel over dit circuit gevlogen.
Dat was indrukwekkend. Maar vervolgens ging Vettel ook helemaal los. Hij zette ineens 1:10.776 neer. Alweer een nieuw baanrecord. En een ongelooflijke tijd, eigenlijk. Experts dachten van tevoren al dat Ferrari het team to beat zou blijken, maar deze tijd was wel heel indrukwekkend.
Daarna was het de beurt van Ricciardo. De Australische Red Bull coureur ging vol op het pedaal. Het resultaat? 1:11.281. Dat viel toch wat tegen. Jammer... of kon Red Bull toch nog iets extra's voor elkaar boksen?
En ten... toen kwam Max eraan rijden. 1:11.096. Een prima tijd, maar niet goed genoeg voor een echte toppositie. Zijn achterstand op Vettel: 0.320. Het verschil met Raikkonen -- die op dat moment de derde tijd had neergezet -- was maar één duizendste van een seconde. Max had dus de vierde tijd, maar een top drie startpositie was wel degelijk binnen bereik.
Met nog 1 minuut op de teller gingen alle coureurs nogmaals naar buiten. Het was tijd voor de ultieme prestatie. Hamilton had op dat moment de vijfde tijd neergezet, wat voor hem natuurlijk vreselijk slecht is. Hij wilde dus meer. En datzelfde gold voor alle andere toprijders: van Bottas tot Vettel en van Max tot Daniel.
Hamilton stelde weer teleur, wat ook gold voor Raikkonen. Ricciardos opleving bleek ook van korte duur: zesde tijd. De top drie:
Vettel: 1:10.764.
Bottas: 1:10.776
Verstappen: 1:10.937.
Al met al kunnen we goede moed hebben voor morgen. Het is algemeen bekend dat Ferrari en Mercedes altijd iets extra's kunnen leveren tijdens de kwalificatie (met hun zogenaamde party mode). Maar Max en Daniel hebben een geweldige bolide voor tijdens de race. Juist dan kan hun wagen iets meer doen. Op dit circuit, met deze verschillen, is 'iets meer' mogelijk voldoende om Max of Daniel op het podium te krijgen (hoewel die laatste wel een probleem heeft omdat hij 10 plekken terug wordt gezet omdat een onderdeel van zijn wagen vervangen moest worden).
Max moet morgen dus niet alleen mee kunnen doen 'voor het podium,' maar voor de overwinning. Ik heb er zin an!