1. Home
  2. Gemeente Houten misbruikt "klimaatverandering" om reclame te maken voor Praxis

Gemeente Houten misbruikt "klimaatverandering" om reclame te maken voor Praxis

Geen categorie08 sep 2017, 21:00
De gemeente Houten speelt onder één hoedje met bouwmarkt Praxis om inwoners waterputten aan te smeren.
Inwoners van Houten, in Utrecht, werden deze week opgeschrikt door een alarmerende brief van de gemeente. Door de klimaatverandering, zo stelt de brief, krijgen we binnenkort te maken met extreme hoeveelheden neerslag in korte tijd. Zulke regenbuien vergroten het risico op overstromingen en wateroverlast, schrijft de gemeente. De oplossing? Zoveel mogelijk inwoners van Houten moeten een zogeheten ontlastput aanschaffen.
Tot dusver lijkt er geen vuiltje aan de lucht. De toon van de brief is wel érg angstaanjagend, maar wateroverlast is natuurlijk wel een reëel probleem in ons land. Maar een alinea verder blijkt de brief een ordinaire reclame te zijn voor het lokale filiaal van bouwmarkt Praxis:

"Om het aanbrengen van ontlastputten te stimuleren geeft de gemeente nu een korting op de aanschaf van een ontlastput. De actie is in samenwerking met Praxis Houten."

https://twitter.com/AlptekinAkdogan/status/906220771365838848
De brief is dus pure reclame voor de Praxis. De gemeente mag best vinden dat er meer ontlastputten moeten komen, en het is best te rechtvaardigen om een korting te geven op zo'n ding. Maar het is bizar dat de gemeente samenwerkt met één specifiek bedrijf voor zo'n actie. Dat wekt op zijn minst de schijn van vriendjespolitiek en oneerlijke concurrentie.
Waarom zouden mensen niet een ontlastput mogen kopen bij de Gamma, Karwei, Hornbach of bij een plaatselijk familiebedrijf? De gemeente zou die mensen vervolgens een geldbedrag kunnen overmaken wanneer zij de aanschafbon van hun put overleggen. Dat zou een eerlijke manier zijn. Door samen te werken met één bedrijf geeft de gemeente de Praxis een oneerlijke voorsprong – op kosten van de belastingbetaler.
Bij de brief van de gemeente Houten zit ook een folder met het logo van Tuinbranche Nederland, de lobby-organisatie voor tuincentra. De vraag is of die putten écht nodig zijn, of dat dit een verzonnen "probleem" is om mensen een put te laten kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten