"Mijn race is verziekt."
Max Verstappen was niet te spreken over het verloop van de Grand Prix van Monza, in Italië. Dit keer leek hij goed op weg vanaf plek 13 (hij moest vanaf die plek starten omdat hij een gridstraf had), maar, helaas, tijdens een mooie inhaalactie kreeg hij een lekke band. Volgens Max had Felipe Massa hem naast de baan gedwongen.
De raceleiding dacht daar anders over en gaf Massa geen straf. Max was daar achteraf niet over te spreken:
https://twitter.com/ZiggoSportF1/status/904342688467693569
"Mijn race was klaar," zei Max. "Weinig over te zeggen. Maakt eigenlijk allemaal niet zoveel uit. Mijn race is verziekt. Wat er dan met hem gebeurt maakt me dan niet verder uit. Ik ben klaar."
Met andere woorden: hij is pislink, vindt het onbegrijpelijk dat Massa geen straf kreeg, en begreep meteen al dat het einde oefening voor hem was. Ja, hij haalde nog een puntje binnen, maar daar heeft hij duidelijk niets mee. "Derde ronde denk, derde rond was het klaar."
En toen de Ziggo verslaggever hem naar Singapore vroeg, waar de volgende GP gereden wordt? "Zien we dan wel weer." En weg was 'ie.
Kortom, Max is onderhand vreselijk gedemotiveerd. Heel gek is dat niet gezien de technische problemen waar hij het hele seizoen al mee kampt, maar hij moet zich er niet toe laten verleiden om écht negatief te worden.
Daar komt bij dat Max, heel eerlijk gezegd, ook eens naar Daniel Ricciardo moet kijken, zijn teamgenoot. Ja, Max is een fantastische coureur die anderen op schitterende wijzes inhaalt, maar het levert hem tot nu toe bar weinig mooie resultaten op -- in ieder geval dit seizoen. Ricciardo doet het wat rustiger aan en heeft juist daardoor veel meer punten dan Max. Ook vandaag deed hij het veel beter met een vierde plek.
De reden? Hij haalt mensen ook in, maar hij neemt geen overdreven grote risico's. Hij doet het rustig aan, vertrouwt op zijn kunnen én op zijn auto, en stoomt als een diesel op, de hele race lang. Het is niet hoe Max in elkaar zit, maar hij moet daar echt van leren en eenzelfde strategie gaan omarmen. Zet eerst maar een paar acceptabele resultaten neer door conservatief te rijden. Daarna kan je altijd nog vol op het gas gaan.