1. Home
  2. Facebook Revolutie: nieuws websites gaan artikelen helemaal op Facebook zetten

Facebook Revolutie: nieuws websites gaan artikelen helemaal op Facebook zetten

Geen categorie03 mei 2015, 15:00
Een logische stap.
Tweakers bericht dat Facebook contracten heeft gesloten met enkele grote Amerikaanse nieuwssites - waaronder BuzzFeed, de New York Times en National Geographic - over het direct plaatsen van artikelen op de sociale media site.
Facebook zou afspraken hebben gemaakt met enkele grote mediabedrijven voor het plaatsen van hun content op de sociale-netwerksite. In ruil daarvoor krijgen de bedrijven die hun content plaatsen in sommige gevallen alle advertentie-inkomsten.
Dat stelt het doorgaans goed ingevoerde The Wall Street Journal op basis van zijn bronnen. Het zou gaan om de Instant Articles-functionaliteit die eerder al in geruchten verscheen, maar nog niet openbaar is gemaakt. Hiermee moet content van mediabedrijven direct op Facebook worden gepost, zodat gebruikers niet eerst naar de site van de makers hoeven te gaan.
Er werd al lange tijd over deze mogelijkheid gediscussieerd. Zo had de hoofdredacteur van Buzzfeed al gezegd dat hij best iets zag in het idee om artikelen meteen - en dus helemaal - op Facebook te zetten in plaats van op de eigen site.
Hoewel er ongetwijfeld bezoekers van die sites zijn die dat niet prettig vinden is het een echte win-win-situatie. Facebook is een steeds belangrijkere bron van lezers voor veel sites (ook voor DDS). Hoewel dat erg prettig is voor alle betrokkenen zijn er echter nadelen aan het doorlinken van artikelen: je moet als uitgever die mensen op je link laten klikken en wat Facebook betreft betekent een link-klik dat de gebruiker FB (tijdelijk) verlaat.
Als Facebook alle berichten van grote nieuwssites overneemt kunnen die nieuwssites meteen profiteren van advertentieinkomsten (gebruikers hoeven niet meer op links te klikken) terwijl Facebook weet dat de lezers op FB blijven, wat inhoudt dat ze meer status-updates zullen lezen en dus meer advertenties zullen zien (waardoor het sociale netwerk meer verdient).
Deel van de afspraak is dat de nieuwssites alle inkomsten van advertisements zelf mogen houden als ze de adverteerder zelf geregeld hebben. Als Facebook het voor ze doet wil het sociale netwerk van Mark Zuckerberg 30% houden. Dat is geen onredelijk bedrag, zeker niet gezien de verwachte stijging in inkomsten van de nieuwssites in kwestie.
Een logische en mogelijk winstgevende stap voor alle betrokken dus. De vraag is nu alleen nog maar: waneer volgen Nederlandse websites?
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten