Het is een sappig schandaal met in de hoofdrollen twee van de grootste technologiebedrijven ter wereld, een van de meest gerespecteerde pr-bedrijven én een eenvoudige blogger, Christopher Soghoian. Soghoian werd benaderd door een medewerker van het pr-bedrijf Burson-Marsteller. De pr-man vroeg Soghoian of hij een knallend opiniestuk wou schrijven over de manier waarop Google gegevens plundert uit Facebook, Twitter, LinkedIn en Yelp. Het pr-bureau bood Soghoian geen betaling aan, maar beloofde wel hem te helpen om zijn stuk gepubliceerd te krijgen in een aantal topmedia zoals de Washington Post. Soghoian hapte niet toe, maar vroeg aan Burson-Marsteller wie hun opdrachtgever was. Dat wilden ze niet zeggen. En toen heeft Soghoian de mails van Burson-Marsteller op het web gepubliceerd. Daarna begon een zoektocht naar de geheime opdrachtgever van het pr-bureau. Wie probeerde er Google te besmeuren? Was het Microsoft, of misschien Apple? Het was dus Facebook, heeft het bedrijf zelf toegegeven aan de blog Techcrunch.