De Mexican standoff tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie inzake handelstarieven houdt aan. Eurocommissaris Cecilia Malmström stelt dat als de Amerikanen invoertarieven invoeren op Europese auto's, waardoor de Duitse economie wordt getroffen, dat de EU voor 35 miljard euro aan invoertarieven gaat heffen. De DG van de Europese Commissie voor handel, Sabine Weyand, stelt tegenover
NU.nl dat het niet anders kan. Simpelweg omdat de balans zoek raakt als de Amerikanen heffingen invoeren, maar Brussel niet:
"Het is normaal dat vrienden het soms oneens zijn, maar dit is iets anders. Terwijl er elders in de wereld echte dreigingen spelen, zijn we verzand geraakt in een energieslurpende, groeivertragende reeks schermutselingen. We moeten hier uit zien te komen", aldus Weyand.
Dat Brussel zo gretig is om 'terug te slaan' is vrij eenvoudig te verklaren. De Duitsers hebben een grote broek aan in de EU en bepalen de hoofdlijnen. Weyand is er als commissaris van handel alles aan gelegen om de Duitse export van voertuigen te beschermen. Een logische stap dus, maar jammer genoeg betaalt uiteindelijk de consument de invoerheffing op de Amerikaanse producten. Maar dat is dan even zo.
De Duitsers zien voldoende economische belangen voor de tegenaanval: de invoerheffing kan de
import van Duitse voertuigen naar de VS halveren. Een duur grapje dus. Ook de Nederlandse economie kan een klapje krijgen van zo'n invoerheffing. Het bedrijf Randstad ervaart nu al moeite door de
verslechterende omstandigheden op de Duitse markt.
Gegeven dat de importheffingen er komen zal het er niet beter op worden.