Verontrustend is wel dat je de helft van de moslimleerlingen kunt omschrijven als antisemitisch, wat toch erg hoog is. Erger is dat die anti-joodse gevoelens niets te maken hebben met een laag opleidingsniveau of sociale achterstelling, wat wel het geval is bij racistische autochtonen. Het antisemitische is theologisch geïnspireerd, en er is een rechtstreeks verband tussen moslim-zijn en antisemitische gevoelens koesteren. Ook katholieken staan negatiever tegenover joden, maar de gevoelens zijn lang niet zo sterk." De kans is waarschijnlijk dat het antisemitisme in de hand wordt gewerkt door de internationale context, met name het conflict tussen Palestina en Israël. Maar Elchardus neemt met die uitleg geen genoegen. "De impact van de internationale context is moeilijk te achterhalen, en het lijkt twijfelachtig dat enkel hier een verklaring moet gezocht worden. Alsof wij anti-islamitisch worden wanneer we in het Midden-Oosten dictators aan het werk zien?" onderzoek van sociologe Jessy Siongers (VUB) en VUB-socioloog Mark Elchardus. Het is zo duidelijk, dat ik er weinig aan toe te voegen heb, behalve dan het volgende: wanneer worden de ogen geopend van de goedpraters, of de excuuszoekers? Wat in België het geval is onder islamitische jongeren zal zeker ook het geval zijn in Nederland.De
tweet van Achmed Marcouch is dan ook een perverse in het licht van eerder genoemd onderzoek:
de NSBers en de Nazis waren geen koranlezers! De koran is het begin geweest van de verlate Verlichting in het Westen#respect.
<
p class="MsoNormal" style="margin-bottom: .0001pt;">
Misschien dat het voor Achmed Marcouch persoonlijk geldt, maar hoe kan je iets als Verlichting omschrijven wanneer de haat naar een andere bevolkingsgroep zo diep is geworteld? Met respect heeft het in ieder geval niets te maken.