In 2018 kwamen er weer tienduizenden nieuwe ondernemingen bij. In april 2018 kende ons land in totaal bijna 1,9 miljoen ondernemingen. In 2018 waren er zelfs meer starters dan de laatste vijf jaar het geval was. Hoe de ontwikkeling in 2019 zal worden, weten we natuurlijk nog niet, maar zet de trend van 2018 door, dan zal ook dit jaar een nieuw record behaald worden. Deze cijfers laten zien hoe moeilijk het is om je als ondernemer te onderscheiden en potentiële klanten te werven.
Nieuwe onderneming Wie een onderneming wil starten, heeft meer nodig dan een inschrijving bij de
Kamer van Koophandel. Een goede marktanalyse, een bijbehorend bedrijfsplan en zicht op de verwachting van de markt en de economie behoren zeker tot de eerste stappen. Daarnaast is het van belang vanaf de start duidelijk te zijn over de wijze waarop je je wilt laten zien. Wat wordt jouw logo? Hoe ziet jouw website er uit? Op welke wijze maak je gebruik van de kansen op de social media? Vaak zie je dat startende
ondernemers de markt op gaan als ze deze vragen beantwoord hebben. Daarmee vergeten ze een andere, bijna cruciale, vraag: 'Hoe laat ik de wereld zien dat ik er ben, wat ik te bieden heb en wat me anders maakt?
Herkenning
Erkenning begint bij herkenning. Dit lijkt vanzelfsprekend. Feit is echter dat in deze zin het slagen van een onderneming opgesloten zit. Je kunt het mooiste, beste of goedkoopste product in de markt zetten. Val je niet op, word je niet herkend, dan zul je niet slagen. Het antwoord op de vraag is niet eenvoudig, want uiteindelijk wil iedere ondernemer herkend worden. Grote ondernemingen doen dat door reclame uitingen. Zo hebben ze jarenlang geïnvesteerd in het herkenbaar maken van hun logo. Daar heeft een startende ondernemer de middelen niet voor. Dus, wat kun je wel doen?
Opvallend, niet storend Marketing betekent dat je er voor zorgt dat je je onderscheidt van anderen, dat mensen jouw 'gezicht' direct herkennen. Dat begint met een vriendelijke bediening en een goede service. De volgende stap is een herkenbare huisstijl. Briefhoofden, enveloppen, mappen, dozen, draagtassen, al deze producten worden herkenbaar door een duidelijke huisstijl. Daarnaast kun je gebruik maken van de 'kopersreclame'. Dat is de mond-op-mond reclame die tevreden klanten verzorgen. Dat is tevens gebruik maken van draagtassen om aandacht te vragen voor jouw onderneming. Klanten waarderen een mooie papieren draagtas. Die zullen ze vaker gebruiken. Iedere keer is er dus aandacht voor jouw onderneming. Positief opvallende tassen, dozen, orders, mappen leveren extra aandacht. Hier liggen geweldige kansen.
Bedachtzaam Het spreekwoord zegt "haastige spoed is zelden goed". Neem de tijd om na te denken over de wijze waarop je jouw onderneming wilt etaleren, want een huisstijl vind je ook op een website terug. Creëer herkenbaarheid. Zoek naar informatie, naar mooie voorbeelden. Zo biedt
Drukkerij De Voogt Systemen heel wat aan inspiratie. Ook kun je hier terecht voor informatie bij het ontwikkelen van die herkenbaarheid. Denk maar eens aan een eigen catalogus die zowel op de site te vinden is, als in papieren vorm meegestuurd of geschonken kan worden. Of aan een kleine, leuke, gift die nieuwe klanten krijgen of wanneer klanten voor een bepaald bedrag kopen. Beide producten kun je gebruiken voor een reclame-uiting en het bedrijfslogo. Weer geldt dat je ervoor zorgt dat het positief opvalt en niet drammerig of storend is.
Succes
Als ondernemer succes hebben, betekent hard werken. Succes komt niet vanzelf. Het ontstaat wanneer je weloverwogen werkt aan die herkenbaarheid. Vanaf dat moment dragen zelfs klanten jouw bedrijf uit.