Zo. De Duitse regering heeft zijn buik vol van de kritiek vanuit Den Haag. En terecht.
De Duitse minister van
Verkeer Alexander Dobrindt heeft het helemaal gehad met het gezeur en gezever van het kabinet Rutte II op het Duitse plan om tolwegen in te voeren. Je zou denken dat een land als
Duitsland kan doen en laten wat het wil, maar Rutte en co vinden dat niet. Nee, die willen zelfs naar de Europese rechter stappen om het plan tegen te houden.
Let wel, de Nederlandse regering, dat helemaal niet over Duitse wegen gaat, wil de sterke arm van de Europese rechter, die ook niet over Duitse wegen gaat, dus
gebruiken om het binnenlandse beleid van Duitsland te bepalen.
Als het andersom was geweest zouden Nederlanders massaal losgaan op
Berlijn, en terecht. Een land mag immers zelf bepalen hoe het zijn verkeer en
infrastructuur regelt. Als onze oosterburen tolwegen willen creëren moeten ze dat gewoon kunnen doen ook, jawel!, als sommige Nederlanders daar absoluut niet blij mee zijn. Duitse wegen zijn van Duitsland, niet van Nederland. En ja, dit betekent ook dat Nederlandse wegen van
ons zijn en dat wij bepalen hoe we met ze omgaan.
Natuurlijk betekent dit niet dat het Duitse plan geweldig is. Sterker nog, dat is het absoluut niet. Het is weer eens een nep-groeninitiatief. 'Vervuilers' moeten meer betalen, eigenaren van zuinige auto's betalen minder veel. Zo'n plan zal ongetwijfeld toegejuicht worden door GreenPeace, maar ieder weldenkend mens zal het bepaald niet zien zitten.
Maar ja, het is aan Duitsers om dat te bepalen, niet aan premier Rutte en minister
Melanie Schultz.