De leraren hebben er genoeg van.
Veel Nederlandse leraren hebben het gevoel dat de politiek niet naar hen luistert. Ze klagen al jaren dat hun werkdruk te groot is en dat de klassen te vol zitten. Daarnaast is de onderwijs-cao ook nog eens verlopen en hebben ze het idee dat weinig tot geen waardering krijgen; niet van de samenleving als geheel en ook niet van Den Haag.
Daarom zijn een stel leraren vandaag naar Den Haag getogen waar ze vanmorgen om 09:00 uur de ingang van het ministerie van Onderwijs blokkeerden. Honderden docenten deden mee aan de protestactie. Een delegatie had vervolgens om 11:00 uur een vergadering met minister Jet Bussemaker.
Leraren in Actie (LIA) laat, aldus Nu.nl, weten in een verklaring:
"De cao's van de laatste jaren zijn slecht gebleken voor de kwaliteit van het onderwijs. We eisen nu een fatsoenlijke cao zonder verslechteringen."
Eén van de afspraken waar de FNV - en dus docenten - boos om zijn is dat de loonstijging deels betaald wordt door fondsen die eerst bedoeld waren voor het pensioen van leraren. Dit betekent dus dat ze nu weliswaar wat meer geld krijgen, maar dat ze tegelijkertijd op de lange termijn gekort worden.
Interessant genoeg denkt de CNV daar weer heel anders over. Deze vakbond is wel akkoord gegaan met het compromis. Datzelfde geldt voor het Ambtenarencentrum, CMHF en het kabinet. De FVN spande eerder een kort geding aan tegen de overeenkomst omdat die op onjuiste wijze tot stand zou zijn gekomen, maar verloor die zaak. De vakbond gaat nu in hoger beroep en probeert de rechtszaak dus meer kracht bij te zetten door dit soort acties uit te voeren.
De afgelopen jaren is het onderwijs in Nederland radicaal veranderd. De overheid heeft meer zeggenschap voor zichzelf opgeëist, en heeft het onderwijs bemand met managers die leraren de wet voorschrijven. Docenten zelf hebben veel minder vrijheid dan in het verleden en moeten, tegelijkertijd, wel veel meer kinderen tegelijk opleiden. Volgens hen is dat niet alleen desastreus voor hun levensvreugde, maar ook voor de kwaliteit van het onderwijs.