"Sorry, we zijn gesloten."
Het is iedereen weleens overkomen: je wilt een restaurant, café of een andere zaak bezoeken, maar krijgt te horen dat "we dicht zijn." Soms maakt dat niet zoveel uit - dan ga je gewoon naar een andere eetgelegenheid - in andere gevallen is het nogal problematisch.
Zie het geval van de Amerikaanse tv-programmamaker Mike Rowe. Hij en zijn team wilden onlangs even eten bij een relatief klein, lokaal restaurant. Dat was ook wel nodig, want ze hadden maar liefst 10 uur lang gewerkt, zonder ook maar een beetje bij te kunnen tanken. In de nabije omgeving was er verder weinig open.
Dus gingen ze naar The Taylor County Taphouse. Volgens Yelp is het restaurant dagelijks open tot middernacht; het was weliswaar laat, maar ze hadden nog een uurtje ofzo. Mooi, geen probleem, dachten ze, we gaan eten.
Helaas. De informatie op Yelp klopte niet. The Taylor County Taphouse sluit op werkdagen om 22:00 uur 's avonds. Toen de crew aankwam stonden de kokken en obers hun handeltje al in te pakken. De deur was op slot. "Sorry, we zijn gesloten."
Rowe vroeg vervolgens naar een andere eetgelegenheid in de omgeving, maar het bleek een hele opgave om die te vinden. De manager van het restaurant dacht even na, belde met de eigenaar en had opeens toch nog goed nieuws: "Ga maar zitten. We openen de zaak wel voor jullie."
Rowe schrijft op zijn Facebook-pagina:
So a server named Keith asked us to wait a moment, and found the manager - a guy named Tim - who glanced at my emaciated team and called the owner at home - a guy named Josh - who apparently took pity. Tim reopened the kitchen, and invited us to take a seat at the bar. I went back in the kitchen to express my gratitude, and met the rest of the staff, who had been seconds away from going home after a long shift of their own. Instead, they put their aprons back on, and got busy making our dinner. Two minutes later we were enjoying the aforementioned barley and hops, and twenty minutes after that we were demolishing a delicious meal at the bar. Then, the owner showed up.
Een geweldige werkhouding natuurlijk, dat zie je niet overal. Al snel kwam Rowe erachter hoe het kwam dat de werknemers van dit graag wilden doen: het kwam door hun baas. Eigenaar Josh Robinson is geboren en getogen op een boerderij in de regio. Hij heeft altijd hard gewerkt - net als zijn familie. In het verleden verloor de familie regelmatig hele oogsten, waarna ze zich zo snel mogelijk moesten herstellen door... een stapje extra te doen. Die mentaliteit heeft hij duidelijk meegegeven aan zijn werknemers, die precies hetzelfde doen terwijl ze er wettelijk recht op hadden om gewoon naar huis te gaan en van het leven te genieten.
Rowe schrijft terecht op Facebook dat deze eigenschap één van de karakteristieken is van het MKB in het algemeen - en zeker van lokale familiezaken. Ze zijn niet alleen gastvriendelijker dan de meeste grote bedrijven, maar ook gewoon bereid om meer te doen... en dat is precies waarom ik dat soort zaken het liefst bezoek.