In Groningen werd afgelopen week behoorlijk wat irritatie ondervonden door een fout van de politieke partij DENK. De partij dacht voor de verkiezingen nog wat extra zieltjes te moeten winnen en waar anders dan in het verre Groningen? Ver weg van de Turkse diaspora van Rotterdam en Amsterdam. Maar toen de partij onbekenden toevoegde aan de Whatsappgroep liep het snel uit de hand.
Per abuis had de partij mensen toegevoegd, die volgens henzelf nog nooit te maken hebben gehad met DENK. En de mensen waren niet blij. Zo valt te lezen op de website van Dagblad van het Noorden dat sommigen zelfs overwegen om aangifte te doen vanwege het schenden van de privacy: "Mijn eerste impuls is om aangifte te doen wegens privacyschending."
De partij heeft na het binnenkrijgen van de eerste melding direct de groep verwijderd. Nou, dat lukt dan weer wel. Het zou een foutje zijn geweest met de adresbestanden van de nummer twee van de partij: Glenda Magloire. In ieder geval kan deze fout leiden tot een vervolg. Woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens, Martijn Pols, roept benaderde Groningers op om hun ervaringen te melden. Zodat deze meldingen mogelijk kunnen worden ingezet voor verdere vervolging:
Mogelijk kunnen we dit meenemen in het verkennend onderzoek dat we onlangs zijn gestart naar het gebruik van privégegevens in verkiezingscampagnes.
In de app konden deelnemers ook elkaars nummer zien. Grutjes, wat ernstig! Eigenlijk niet echt, maar in een land waar het wantrouwen maar blijft toenemen verschuilt iedereen zich natuurlijk graag achter de privacywetgeving. Over de binnensteden vol camera's natuurlijk geen woord. Dat is hoe het werkt in Nederland. Druk maken om privacy wanneer het uitkomt, maar de meest frappante vormen van privacyschending vergeten.
In ieder geval komt DENK nu van een koude kermist thuis. Al eerder kwam de partij in het nieuws vanwege opvallende acties. Denk aan een leugencampagne tegen Geert Wilders (PVV), waarbij zelfs de copyright van zijn partij mogelijk werd geschonden. Maar ook andere acties zoals de inzet van online troll accounts om online de meningsvorming van nietsvermoedende personen te beïnvloeden. De partij heeft ondertussen dus wel een reputatie opgebouwd wat betreft online grappen.