Het nut van de Stint staat buiten kijf: ouders en dagverblijven hebben een brief geschreven gericht aan de Tweede Kamer met bezwaar tegen een verkeersverbod. Na tal van meldingen van onveilige incidenten en het ongeval in Oss besloot het Ministerie het voertuig vooralsnog van de weg te halen. Maar nu zijn er dus mobiliteitsproblemen voor kinderdagverblijven. scholen en ouders: hoe nu de kids eenvoudig te vervoeren? Door het wegvallen van de Stint is de mobiliteit van kinderen sterk afgenomen. Waar eerder de elektrische bakfiets werd gebruikt, daar zijn de opties nu beperkt. Dit wordt vooralsnog opgelost door gebruik te maken van busjes. maar deze kosten veel geld en dragen ook niet bij aan het verminderen van uitstoot in stadscentra en -wijken. Waarom was het voertuig zo populair? De Stint is elektrisch, goedkoop en biedt plaats voor wel acht kinderen. Daarnaast was er vertrouwen in het product en dat is er blijkbaar nog steeds. Het besluit van Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) wordt aangevochten en de Vereniging van Tilburgse Economisten beweert dat ze met twee maten meet. Want als er problemen zijn met een Tesla dan wordt het voertuig ook niet direct verboden. Terechte kritiek?
https://twitter.com/Vvte_uvt/status/1056829284692701184
Laten we eerlijk zijn een Stint is geen Boeiing en ook geen Tesla. Het is een experimenteel product dat succesvol is vanwege lage kosten en het verhogen van de mobiliteit. Maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. Het is daarom helemaal niet vreemd dat de VVD-minister wil onderzoeken of het voertuig voldoet en of er fouten zijn gemaakt bij het nakomen van afspraken met het Ministerie. Daarna zou het product gewoon weer de weg op moeten. Ondertussen doet CEO Edwin Renzen een huilie huilie in de media: alsof hij het slachtoffer is van een media hetze tegen de Stint. Hij denkt niet aan een herstart omdat zo zegt hij zelf: 'het publieke beeld van de Stint al teveel vervuild is'.
Is dat wel zo? Als het aan de initiatiefnemers van de brandbrief ligt komt de Stint terug. Het probleem is dan ook zeker niet zo groot als Renzen voorstelt, want iedereen is laaiend enthousiast over het apparaat, mits het veilig is. Aan de Minister en Tweede Kamer om een oordeel te vellen over de problematiek, maar als het aan kinderdagverblijven en ouders ligt gaat de Stint dus binnenkort weer de straat op.