Jarenlang stoorde ik mij al aan de soort en hoeveelheid reclames die op tv verschenen. Ook mis ik nog iedere dag de mogelijkheid om mijn leeftijd te bevestigen voor ik een site bezoek. Gelukkig is daar de EU voor en hoef ik me daar binnenkort niet meer druk om te maken! Via de Telegraaf. Vandaag maakte
Straatsburg bekend dat er een mediabeleid komt waar ieder EU-land lekker mee mag gaan stoeien. Kinderen moeten beter beschermd worden tegen porno, geweld en 'haatboodschappen' en
Netflix moet eens wat meer pro-Europa worden en 30% van hun aanbod van Europese bodem laten zijn. Ook reclames en reclameblokken moeten het ontgelden. De EU-boys hebben besloten dat slechts 20 procent van de avondtijden voor
televisie aan
reclame mogen worden besteed en er mag méér reclame tijdens de piekuren worden getoond!
Het enige positieve, wat Nederland overigens ook zelf had kunnen doen, is het aan banden leggen van reclames en telewinkelen ten tijde van kinderprogramma's. Voor wie nog steeds tv kijkt of de beginjaren van het nieuwe millennium nog voor de geest weet te halen, kan zich de TimeLife, Telsell, Crazy Frog ringtones en dergelijke nog perfect herinneren! Mooi dat die aan banden worden gelegd. Het probleem is alleen dat deze rond kinderprogramma's worden verboden, dus waar krijgen we die straks te zien? Tijdens grote-mensen-tijd natuurlijk!
Krijg je die zooi dan in kleine doseringen zodat het nog wel mee zal vallen? Nee! Nu is het nog zo dat per uur een bepaald percentage aan reclame wordt besteed, straks mag men 20 procent van de totale avonduren wijden aan reclame! En heus niet dat 23:00-06:00 één groot reclameblok wordt.
De tijd loopt voor de lidstaten, zij hebben 21 maanden om EU-richtlijnen in wetten te gieten en iedereen massaal bij de tv weg te pesten.