Oh, en: 'Vrijheid en gelijkheid zijn niet de basis van onze samenleving.'
CDA-leider
Sybrand Buma heeft zijn
H.J. Schoolezing gisteravond gebruikt om
conservatieve CDA-waarden te verdedigen. En ja, dat deed hij op fantastische wijze.
"We zien overal barsten in de samenleving ontstaan, tussen jong en oud, autochtoon en allochtoon, hoger en lager opgeleid kansrijk en kansarm. De breuklijn wordt ook vaak gelegd tussen ‘tevreden’ en ‘boze’ burgers'," aldus Buma. "Dat begrip boze burger is een vreemd etiket. Het wordt steevast opgeplakt door sociologen die duidelijk niet zelf tot die categorie behoren."
"Zorgen over de staat van het land en het gebrek aan vertrouwen zijn een permanent fenomeen geworden."
Namelijk:
"Niet de welvaart, niet de gelijkheid, niet de vrijheid, maar het versplinteren van de gemeenschap werd het grote maatschappelijke probleem. Individuele vrijheid was collectieve versplintering geworden."
"Vrijheid en gelijkheid" (de eerste een liberale waarde, de tweede een socialistische), ging Buma verder, zijn onterecht de boventoon gaan voeren. "Het belang van de gemeenschap met haar
cultuur identiteit en omgangsvormen, werd geminimaliseerd," aldus Buma.
"Steeds meer zijn we gaan denken dat die collectieve begrippen verouderd waren. Maar als de identiteit van onze samenleving, waarden en normen en immigratie de zwaarst gevoelde problemen zijn in het moderne Nederland, zoals uit de onderzoeken van het SCP blijkt, dan moeten we erkennen dat dat niet zo is. Het zijn vergeten waarden, die terug moeten worden gebracht in het hart van de
politiek."
Met andere woorden, vrijheid en gelijkheid zijn hartstikke leuk en belangrijk, maar een samenleving heeft ook behoefte aan cohesie.
"Vrijheid en gelijkheid zijn geen op zichzelf staande begrippen. Ze moeten altijd worden ingebed in de traditie en de cultuur waarin ze zijn ontwikkeld."
Daarna maakte Buma duidelijk dat de Nederlandse identiteit geënt is op onze joods-christelijke cultuur. "De moderniteit is – anders dan we vandaag de dag vaak denken – niet met de christelijke ethiek in strijd, zij is er een gevolg van."
Anders dan de politieke klasse beseffen gewone burgers dat maar al te goed:
"Zij willen niet minder herkenbare tradities, niet minder waarden en normen. Ze willen meer. Vrijheid en gelijkheid zijn niet de basis van onze samenleving."
Natuurlijk is dat niet helemaal correct -- vrijheid en gelijkheid zijn óók de basis van onze samenleving, maar zijn altijd gekoppeld aan die oude judeo-christelijke waarden -- maar het klopt in zoverre dat ze niet het enige fundament zijn. En ja, dat hardop zeggen is tegenwoordig bijna een revolutionaire daad.
Een prima verhaal dus van Buma, die daarmee bewijst dat hij écht van toegevoegde waarde is in de politiek.