Er was een kort geding aangespannen tegen twee universiteiten vanwege de verengelsing van het onderwijs. De vereniging Beter Onderwijs Nederland had die zaak aangespannen, maar volgens de rechter mogen universiteiten dit aanbieden en gaan ze niet tegen de wet in. Beter Onderwijs Nederland wil het probleem aankaarten van de drastische internationalisering van universiteiten. Het aantal internationale studenten is in een relatief korte tijd verdubbeld. Op dit moment is 23 procent van de bacheloropleidingen op Nederlandse universiteiten volledig Engelstalig. In het masteronderwijs is dat zelfs 74 procent.
Nederlandse studenten zijn ook steeds vaker in de minderheid in de collegezaal. Dit studiejaar telt ruim 75.000 internationale studenten. Dat aantal is in tien jaar tijd verdubbeld. Uit cijfers van Nuffic, de organisatie voor internationalisering van het onderwijs, blijkt dat bij 210 studies (bijna 10 procent van het totaal) meer buitenlandse dan Nederlandse studenten staan ingeschreven.
Als je belangrijke en complexe concepten wil overbrengen in de studies, dan zou je ook de mogelijkheid moeten krijgen om die goed over te brengen. Op het moment dat je veel studenten bij elkaar stopt waarbij de Engelse taal niet hun moedertaal is, dan wordt het overbrengen van informatie en de achterliggende concepten erg moeilijk. Je blijft dan op de oppervlak en gaat niet de verdieping in.
Naar mijn idee zijn universiteiten vooral aan het reiken naar internationale lijstjes en zo veel mogelijk studenten en kapitaal. Dat zou niet de primaire bestaansreden van een universiteit moeten zijn. Zeker niet als het ook voor een groot deel publiekelijk gefinancierd wordt. Dan gaat het al helemaal om de
kwaliteit die je aanbiedt. Als de stijging van het aantal internationale studenten zo doorgaat, dan gaat op een gegeven moment de kwaliteit echt naar beneden.