We horen er veel over, antisemitisme in het moderne Nederland. Ook wordt er een beeld bij geplaatst dat het vooral moslims zijn die daar aan doen. Natuurlijk is een groot aandeel van het antisemitisme vanuit moslims, maar er is ook nog genoeg 'traditioneel antisemitisme', vertellen Joden in een interview met de NOS.
"Het komt veel Nederlanders kennelijk beter uit om zich vooral op antisemitisme door Marokkanen en anderen te richten. Terwijl het 'traditionele antisemitisme' er ook nog altijd is. Als mensen niet weten dat ik Jood ben, hoor ik soms hele foute 'grapjes'. En een deel van extreem- en 'intellectueel' links is zo verontwaardigd over het beleid van de Israëlische regering, dat Joden in Nederland dat soms ook op een hele nare, stereotyperende manier voor de voeten krijgen gegooid."
Toch is met de komst van veel moslims naar Nederland ook meer antisemitisme geïmporteerd. Het zijn culturele aspecten vanuit de Arabische wereld die meegenomen worden naar Nederland en zich hier nestelen en onderdeel worden van de samenleving.
"Dat antisemitisme zit soms in zaken waar je niet snel mee naar de politie stapt, voor zover je dat überhaupt doet. Neem Kamerlid Öztürk van Denk, die in een debat over 'de lange arm van Israël en de Joden' spreekt, die het parlement zou proberen te beïnvloeden. Ander voorbeeld is een meisje dat op een vmbo ontzettend werd getreiterd omdat ze een Davidster draagt. Waarop de rector zei: doe dat dan af! Een slecht advies dat precies de verkeerde boodschap afgeeft."
Op deze Dodenherdenking is het en blijft het belangrijk om in te zien wat er gebeurd is in de Tweede Wereldoorlog en wat raciale haat kan veroorzaken. Zij het in het verleden, heden, of de toekomst. De inflatie van de essentie van de Dodenherdenking zorgt ervoor dat we steeds minder duidelijk voor ons zien waar het nu daadwerkelijk om gaat. Dat moet niet gebeuren.