Maandagochtend is het zover: Jalta gaat een week lang gratis proef draaien.
Eindelijk gebeurt er dan iets. En hoe. Overmorgen (maandag 13 oktober) zal de nieuwe website van Joshua Livestro, Jalta.nl, een week lang proefdraaien. Deze proefweek werd al enkele weken voorbereid, maar nu is het dan eindelijk zo ver: Jalta gaat laten zien wat het kan en wat het toe zal voegen aan het bestaande medialandschap.
Zoals Frank eerder vanmorgen al schreef staat ons een fantastisch mooie week te wachten (en als u nu lid wordt, houden we dat gevoel gewoon vast!). Hij citeerde daarin adjunct-hoofdredacteur Annabel Nanninga (voorheen van GeenStijl) die uitlegt wat de invalshoek wordt:
"De nieuwe opiniesite die ik samen met Joshua Livestro lanceer. Tenminste, als we die vijfduizend abonnees binnenhalen: we willen dat er een behoefte is vanuit het publiek. Jalta is, even simpel gezegd, een slim rechts platform. Dus geen vuistjesmaaiend-weg-met-alle-buitenlandersgedoe, maar we zeggen wel: dit zijn onze normen, waarden, regels en vrijheden, en die mogen niet onder druk komen te staan. Ja, dat doet GeenStijl ook, maar Jalta wordt net iets serieuzer en volwassener. Intellectueler ook, zonder dat je dan meteen aan een babyboomer met een Concertgebouwabonnement denkt die nog nooit een Marokkaan van dichtbij heeft gezien, maar wel vindt dat mensen die ertussen wonen racistisch zijn als ze ergens iets van vinden. Wij zijn wat meer in de realiteit geworteld."
Ik kan en mag nog niets delen over de verhalen waar Jalta deze week mee naar buiten komt, maar ik kan u alvast wel verklappen dat de nieuwe website onmiddellijk van zich zal doen spreken. Morgenochend zijn Joshua en Annabel te gast bij het tv-programma Business Class van Harry Mens. Daar zullen zij tekst en uitleg geven - ook over de doelen van deze proefweek.
Het is van wezenlijk belang dat mensen die nog geen abonnement hebben genomen dat nu alsnog doen. Dit project is namelijk alleen mogelijk als er genoeg abonnees zijn. Met andere woorden, als het publiek laat zien dat er inderdaad behoefte is aan een nieuw, fris geluid (op rechts). Na de proefperiode is er geen tijd meer om 'rustig af te wachten' en de boel 'even aan te kijken': it's do or die. Of Jalta komt er met steun van het publiek, of we blijven opgescheept zitten met de huidige media die over één kam te scheren zijn en die alle lastige politieke, culturele en economische vraagstukken vakkundig vermijden.
Willen we dat nou echt?
Juist: natuurlijk niet. Word daarom lid van Jalta en help dat ambitieuze nieuwe online magazine door de opstartfase heen.