De duizendste race van de Formule 1 voor het wereldkampioenschap werd zojuist in China gereden. Aanvankelijk maakte Max Verstappen zich behoorlijk druk om zijn 'mislukte' kwalificatieronde tijdens Q3. Hij startte vanaf de derde rij en reed gedurende de race één plekje omhoog. De Ferrari's en zilveren pijlen van Mercedes waren te snel... In Australië
begon het seizoen nog hoopvol voor Verstappen en pakte hij het podium. De frustraties lijken nu echter toe te nemen vanwege de tweede race zonder podiumfinish. Een akkefietje tijdens Q3 leidde tot wat opstootjes tussen Verstappen en wereldkampioen Lewis Hamilton op Instagram. Max verweet zijn concurrenten van alles en nog wat.
Verstappen is overduidelijk op zoek naar argumenten om de tegenvallende prestaties te verklaren. Één verklaring ligt in de opzet van het circuit in China verscholen, dat een lang recht stuk heeft waarbij de combinatie van aerodynamica en pk's cruciaal is. Daarin excelleren de Ferrari's en Mercedessen.
Maar zo slecht gaat het eigenlijk niet met de prestaties van Verstappen als je dat in het achterhoofd houdt. Het is voor Verstappen aanklampen. Ook de zo geprezen Honda-motor bleek in de derde sector over te weinig vermogen bezitten. Zelfs met DRS-systeem kon Verstappen Vettel enkel in halen door (te) laat te remmen en te blokkeren. Zo groot was het verschil!
Verder was er weer pech voor McLaren. De Britse renstal met Renault-motoren lijkt terug van weggeweest en vernederde de
Red Bull-Honda combinatie bijna in Bahrein, ware het niet dat Verstappen zijn McLaren-concurrent van de baan duwde.
Dit keer deed Torro Rosso-coureur Kvyat het werk:
Het DRS-systeem kreeg onlangs nog kritiek van oud-F1 coureur Jan Lammers:
'het DRS-systeem werkt in het nadeel van Verstappen'. Dat bleek onzin, immers is het systeem voor álle coureurs gelijk! Wellicht verstandig om Jan Lammers en Zandvoort te negeren en de Grand Prix van Nederland
in Assen te organiseren, waar men wel verstand van zaken heeft.