Automotieve aberraties, deel I

Geen categorie15 jun 2013, 16:00

Driving like a Sir.

Wat rijdt de gentleman op 's Heeren wegen? Dat is niet zozeer een vraag waarover bibliotheken zijn volgeschreven, als wel een vraag waarop de antwoorden de gehele Bodleian Library zouden kunnen vullen. Daarom een serie over de geneugten van de auto. Want om Oswald Spengler een beetje te verbuigen: Das Auto ist der reinste Rasseausdruck, den es überhaupt gibt. Een passende auto is een uiting van uw niet-rationele en niet-berekenende wezen.

Het is als dat eerste glas excellente Chablis in het voorjaar. Als u die ervaring gewillig ondergaat, vraagt u zich ook niet af of die 2010 niet wat prijzig was en u voor de goedkopere (en inferieure) 2011 had moeten gaan. Dat is waar auto's om draaien. Niet om geld, gebruiksgemak of zelfs om brute snelheid. De ervaring van de bolide is centraal. En wat u wilt ervaren, spreekt over u.

Gentlemanliness etaleert u zelden door galant en eervol voor het vaderland te sterven, of door een Hawker Hurricane voor het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger te vliegen. Daarom laat uw auto zien wie u bent. Wat u nodig heeft, is een auto met karakter. Dat is even belangrijk als pasvorm in uw pak. Een auto zonder karakter verschilt alleen van een magnetron in gebruiksdoeleinde, voor de rest is-ie even zielloos.

Helaas voor de budgetbewuste lezer vallen daarmee alle auto's uit Azië af. Het zijn massageproduceerde vehikels zonder ziel. Hoewel, er gloort hoop. Want wat te denken van een Nissan GT-R of de bijna butlereske Subaru Legacy? Aan de andere kant van de Stille Oceaan laten de Amerikanen vervolgens zien dat karakter niet alleen libido is. Een Mustang maakt een fabelachtig geluid, maar appelleert aan weinig meer dan het onderlichaam omdat ze zo ongelooflijk onbehouwen zijn. 

Ware bolides komen uit Europa. Het is niet anders.

Groot-Brittannië
Maar wat dan? Welnu, omdat we hebben vastgesteld dat auto's karakter dienen te hebben en dat karakter of dat van uzelf spreekt, lopen we gewoon even wat typen mensen na. Stelt u zich voor dat u lijdt aan Anglofilie, niet bijzonder praktisch bent ingesteld, maar schoonheid, kracht en absolute luxe onontbeerlijk vindt. Dan is er eigenlijk maar één keus. De Jaguar XJ 4.0 liter Sovereign uit midden jaren negentig. Het interieur is stijlvoller dan de salon van Buckingham Palace, het schiet lekker op en u rijdt uw eigen Jaguar. En dan het exterieur, wordt met het jaar mooier, en dat maakt dat de Jag lid is van het hyperexclusieve genootschap van goed rijpende jaren negentig-automobielen. Het genootschap bestaat uit slechts één ander lid: de Bentley Arnage T.

Italië
Maar stel dat u dit leest vanuit een inrichting. Stel dat u voor dat u nog onpraktischer bent, het dons uit uw kussen als een delicatesse beschouwt, maar wel weet dat de opening van de Matthäus Passion in de zeldzame maatsoort 12/8 staat. Dan bent u geschikt voor een Alfa Romeo of een Lancia. Auto's die zo mooi zijn, dat u op uw hand bijt als ze voorbij zoeven. Alles aan deze wagens staat in het teken van stijl en design. Let er bijvoorbeeld eens op, als u een Alfa Romeo 159 ziet, hoe het zijknipperlicht is afgestemd op de verchroomde deurgrepen. Subliem.

Italiaanse perfectie is oog voor detail op het bezetene af. Behalve natuurlijk voor de elektronica, de verf, de carrosserie, de rubbersluitingen. Maar wat maakt het uit dat uw Lancia Fulvia na een regenbui geen werkende startmotor meer heeft? U kunt nog steeds genieten van adembenemende schoonheid.

Duitsland
Edoch, misschien bent u helemaal niet gek, louter megalomaan. Misschien ergert u zich dood aan de stand van de aardas of de rotatiesnelheid van onze planeet. En misschien wilt u daar eigenhandig iets aan doen. Dat kan. Daartoe wenden we ons tot de Duitsers. De Duitsers zijn heer en meester in motorische macht. Als er een land is dat iets aan die nare fysische gegevenheden kan doen, dan is het Duitsland. Zij gaan u helpen de hoek van de aardas te kantelen, of de aarde gewoonweg achteruit te laten draaien.

En als u dat op zijn allerbest wil meemaken, stapt u - vreemd genoeg - in een Bentley Continental GT Speed. Ja, Brits in naam, Brits in stijl, maar wezenlijk een Duitse wagen. Ik kan u niet vertellen hoe onvoorstelbaar het is om in vier seconden 2,3 ton luxe naar honderd kilometer per uur te torpederen. Oh, wacht, toch wel: dat heb ik hier gedaan.

Lezersvragen
Maar soit, dit is wat ik vind. En hoewel ik natuurlijk gelijk heb, wil ik u toch zeker aansporen uw automotieve voorkeuren of stijlgerelateerde autovragen voor te leggen. Ik nodig u daarom van harte uit, om de in de commentsecties mijzelf en elkaar voor rotte vis uit te maken. Of een beleefd gesprek te voeren, zoals de gentlemen vorige week deden. Waarvoor hulde.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten