1. Home
  2. Angst voor werkloosheid door automatisering onterecht: robotisering bij slechts 7% van de bedrijven relevant

Angst voor werkloosheid door automatisering onterecht: robotisering bij slechts 7% van de bedrijven relevant

Geen categorie22 okt 2019, 19:00
Het is een veelgehoorde uitspraak in de politiek dat 'automatisering en robotisering een gevaar zijn voor banen', maar als we kijken naar de cijfers van het CBS dan blijkt dat de meeste bedrijven voornamelijk behoefte hebben aan mensenhanden. Slechts 7% van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van robots bij het ontwikkelen van hun producten en diensten, met name de industriële bedrijven.

Effecten van robotisering op banen

[caption id="attachment_237651" align="aligncenter" width="600"]Bron: CBS Bron: CBS[/caption]
Zoals op de bovenstaande grafieken te zien is, is het gebruik van robots met name groot in de industrie. In die sector maakt 27% van de bedrijven gebruik van robots en andere geautomatiseerde instrumenten. Op een flinke achterstand met zo'n 12% volgen onderzoeksinstellingen zoals universiteiten. Het gemiddelde voor alle bedrijven in de Nederlandse economie is 7% robotisering, en dan natuurlijk niet alle bedrijfsprocessen, maar delen.
Het aandeel van robots in de economie is dus best laag te noemen. Ook de inzet van ICT en automatisering is populair bij bedrijven, maar de werkzaamheden die deze 'digitale robots' doen zijn niet een vervanging voor mensen, maar vaak een aanvulling, kijk maar eens naar de gegevens hieronder:

Inzet van 'digitale robots'

[caption id="attachment_237652" align="aligncenter" width="575"]Bron: CBS Bron: CBS[/caption]
De dienstensector van de Nederlandse economie maakt gebruik van de zogeheten 'digitale robots' die allerlei administratieve informatie-processen eenvoudiger maken. Met name het gebruik van cloud-diensten is gestegen, dat zijn eigenlijk digitale robots die een enorme postkast beheren van laten we zeggen 96 bij 96 vierkanten (cellen van de matrix).
En daar voeren die computers dan razendsnel bewerkingen op uit op een 'onzichtbare elektronische postkast', maar altijd met symbolen zoals 'xyx' of '1001'. Zogezegd lijken die computers dus complex, maar het basisprincipe is eenvoudig te begrijpen als je een kijkje neemt naar de Turingmachine. Het enige wat elke keer verschilt zijn de interfaces waarmee je werkt, bijvoorbeeld Microsoft Windows, maar ook een browser is een specifieke eigen interface. Zelfs websites zoals DDS bieden een eigen interface aan, maar daarachter gaat vrijwel altijd dezelfde functionele 'digitale robot' schuil.
Bedrijven maken behalve gebruik van cloud-diensten ook gebruik van e-mail, boekhoudsoftware, administratiesoftware zoals Microsoft Office en High-performance computing (HPC). Bij HPC maken de 'digitale robots' zich nuttig en doen zij werkzaamheden die mensen gewoon niet eens kunnen doen. In veel gevallen wordt de rekenkracht van HPC gebruikt voor het analyseren van enorme datasets met een 'enorme postkast', die voor mensen sowieso niet te doen zijn. Het zou een mens jaren kosten om zo'n dataset te verwerken, terwijl een 'digitale robot; dit in enkele uren doet.
Zo gezien zijn de digitale robots geen 'vervangers van mensen' maar meer een 'aanvulling op mensen'. Laat u dus niet wijsmaken door politici die voortdurend roepen dat 'AI iedereen gaat vervangen' en dat 'robots al onze banen afnemen', dat is gewoon niet zo.
Het zijn de politici met een beperkt begrip van technologie en de impact daarvan op het werkveld die dergelijke uitspraken bezigen.Natuurlijk is het wel zo dat automatisering en robotisering bepaalde banen uiteindelijk zullen vervangen, maar is dit per se een probleem? Er zijn zoveel functies anno 2019 die men niet tien jaar geleden had kunnen voorspellen. Ook vergt de bouw en het onderhoud van machines vrijwel altijd mensenwerk. Zoveel paniek om niets.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten