Kijk, een zogenaamd excuus van de hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad over het rare gedrag van de krant met die oliebollentesten.
Het was opzienbarende televisie, toen eergisteren AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis aanschoof om zich te verdedigen tegen het feit dat zijn krant de oliebollentesten gewoon uit de dikke duim zuigt. Slechte beoordelingen worden nog eens extra aangedikt voor dramatisch effect (al dan niet op de inkomsten van de oliebollenbakkers), en degenen die de test schrijven hebben de oliebollen zelf niet geproefd.
Dat het allemaal niet zo koosjer was, snapt Hansepans zelf ook wel. Dus verschenen er vanochtend 'excuses' in het Algemeen Dagblad. Of nou ja, 'excuses'. Het was meer een 'U heeft ons verkeerd begrepen' dan een welgemeend 'sorry'. Lees het zelf maar:
"Al 25 jaar kent u ons als de krant van de Oliebollentest, de Haringtest, en tal van andere testen. Elke keer is de bekroning van nummer 1 een feestje, maken we een bomvolle bijlage met vrolijke foto’s. Maar in de loop der jaren zijn bij het testen gewoonten ontstaan die wel verklaarbaar zijn, maar moeilijk uitlegbaar."
Kijk, het uit de duim zuigen van testen is allemaal best wel "verklaarbaar". Kan gebeuren, een portie oliebollenfakenews om wat extra kranten te verkopen, nietwaar? En dan over het aanpassen van de oordelen van de mensen die daadwerkelijk de oliebollen geproefd hebben:
"Die cijfers werden op ons verzoek door hen omgerekend tot een schaal van 1 tot 10, zodat er iets meer onderscheid in de uitslag kwam. De oordelen in steekwoorden van de panelleden werden door ons omgeschreven tot vlotte zinnen. Begrijpelijk, maar zijn we hier wel transparant over geweest?"
U snapt: niet het aanpassen van getallen is wat er is misgegaan, maar het gebrek aan transparantie. Nijenhuis had gewoon van de daken moeten schreeuwen dat hij de boel beduvelde, en dan was het op de één of andere manier wél gewoon in orde geweest.
Natuurlijk wordt er ook geen kans gemist om het AD nog even in de markt te zetten met de gewenste sleutelbegrippen:
"We blijven dus volop testen en vergelijken. Maar wel op een manier die bij het AD past: het glas half vol, transparant, de krant die behalve problemen ook oplossingen beschrijft, met journalisten die tussen de mensen staan. Dat is AD, daar heeft u wat aan."
Even reclame maken over de rug van wat gesloopte oliebollenverkopers. Heel chic hoor, Hans Nijenhuis. Heel. Erg. Chic.