In een ongekende zet van transparantie, of beter gezegd, het gebrek daaraan, hebben de Nederlandse televisiezenders besloten om hun kijkcijfers niet meer dagelijks te publiceren. In plaats daarvan zullen ze deze cijfers een week na uitzending bekendmaken. Een briljante strategie, als je het mij vraagt, om de lafbekken te beschermen tegen de harde realiteit van hun falende programma's. Het is een geweldig idee, toch? Waarom zouden we de kijkcijfers willen weten van de shows waar we naar kijken? Het is niet alsof we, de kijkers, degenen zijn die de shows mogelijk maken door ze te bekijken. Oh wacht...
Het is een beetje alsof je een restaurant binnenloopt, een maaltijd bestelt, en dan een week later te horen krijgt of het eten dat je at goed was of niet. Maar maak je geen zorgen, het restaurant weet meteen hoe goed of slecht het eten was. Ze houden die informatie gewoon voor zichzelf. Klinkt eerlijk, toch?
Deze beslissing heeft veel mensen, waaronder PvdA'er en columnist
Ronald Plasterk, terecht
woedend gemaakt. Hij tweette: "Dit zou de staatssecretaris, zonodig daartoe opgeroepen door de Kamer, echt moeten terugdraaien. Het betalend publiek mag de actuele kijkcijfers toch subiet zien?"
En hij heeft gelijk. Waarom zouden we moeten wachten om te weten hoe goed of slecht een show het doet? Het is alsof we in een voetbalwedstrijd zitten en de scheidsrechter besluit de score pas aan het einde van de wedstrijd bekend te maken, zoals podcaster Lars Duursma terecht zei in zijn podcast
De Communicado's.
(Het artikel gaat verder onder deze oproep) De oude media van het mediakartel doen er steeds meer aan om de gewone kijker en lezer buitenspel te zetten. Ze worden steeds meer elitair. Ze worden steeds arroganter. DDS wil hier doorheen breken. Wij gaan de strijd aan met het mediakartel. Maar dat kunnen we alleen doen met jóúw hulp. Steun ons nu, doneer via BackMe en help DDS samen met jou het mediakartel aan te pakken! Het is een trieste dag voor transparantie en eerlijkheid in de media. De zenders mogen dan wel hun kijkcijfers verbergen, maar ze kunnen niet verbergen dat dit een laffe zet is. Het is een poging om hun falende shows te beschermen tegen de kritiek van het publiek. Maar weet je wat? Het publiek heeft het recht om te weten. We hebben het recht om te weten of de shows waar we naar kijken succesvol zijn of niet. En we hebben het recht om die informatie meteen te krijgen, niet een week later.