Paul de Leeuw, jarenlang hét gezicht van BNNVARA, heeft de stekker getrokken uit zijn samenwerking. De 62-jarige presentator maakte bekend dat hij "definitief breekt" met de zender waar hij zijn carrière als programmamaker in 1990 begon. Het vertrek, dat hij woensdagochtend aankondigde in De Coen & Sander Show, markeert niet alleen het einde van een tijdperk, maar legt vooral de steeds verder uit de hand lopende interne chaos bij BNNVARA bloot.
Hoewel De Leeuw benadrukt dat de beslissing in "goed overleg" is genomen en er "geen sprake is van ruzie", valt niet te ontkennen dat de scheiding alles behalve soepel is verlopen. De Leeuw heeft meerdere keren aangegeven dat er "dingen zijn gebeurd die toch anders zijn gegaan dan we hadden gehoopt", zonder dieper in te gaan op wat precies het breekpunt was. Wat wel duidelijk is, is dat BNNVARA er de laatste jaren keer op keer in slaagt om haar grootste talenten kwijt te raken. De omroep lijkt stuurloos, vastgeroest in een ideologische bubbel, en vervreemdt ondertussen haar belangrijkste programmamakers.
Het vertrek van De Leeuw is het zoveelste hoofdstuk in de neerwaartse spiraal waarin BNNVARA zich bevindt. De omroep, ooit bekend om haar spraakmakende en grensverleggende programma’s, lijkt het spoor volledig bijster. Het aftreden van De Leeuw komt na de ophef rondom Khalid Kasem, de presentator van Khalid & Sophie, die door de druk van een schandaal rondom een vermeende omkopingszaak eerder dit jaar van het toneel verdween.
Paul de Leeuw heeft, meer dan wie dan ook, het merk BNNVARA gemaakt tot wat het is – of beter gezegd, wat het ooit was. Programma’s als De Schreeuw van De Leeuw en zijn jaarlijkse sinterklaasspecials waren jarenlang boegbeelden van de zender. Maar in plaats van dit icoon te koesteren en ruimte te geven, heeft BNNVARA blijkbaar keer op keer de plank misgeslagen, met als gevolg dat De Leeuw het vertrouwen in de omroep volledig is kwijtgeraakt.
De breuk met BNNVARA komt niet uit het niets. Eerder dit jaar liep het al mis tijdens de opnames van Niet Klein Te Krijgen, een programma waarin De Leeuw ernstig zieke tieners volgde. Een conflict met de regisseur, die zich geïntimideerd voelde door De Leeuw, leidde tot een abrupte stopzetting van de show. De Leeuw gaf in een later interview toe dat hij zijn stem had verheven, maar wilde absoluut niet geassocieerd worden met intimidatie, zeker niet in een programma dat zich afspeelde in het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Dit incident, dat door BNNVARA nooit adequaat werd opgelost, lijkt wellicht de laatste druppel te zijn geweest.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!
BNNVARA heeft het niet alleen laten liggen bij het oplossen van conflicten, maar is ook structureel blind voor de waardes en kwaliteiten van haar eigen programmamakers. De Leeuw zelf gaf aan dat er "discussies" waren, maar dat het simpelweg niet meer werkte. Wat in feite betekent dat de omroep zo gefocust is op haar eigen agenda, dat er geen ruimte meer is voor creativiteit of eigengereidheid – eigenschappen die juist De Leeuw altijd groot hebben gemaakt.