We moeten het even hebben over Max Verstappen. Want de grote Nederlandse trots, tweevoudig wereldkampioen en hét gezicht van de Formule 1, heeft zeer verontrustend nieuws gedeeld na de kwalificatie voor de Grand Prix van China. Volgens Verstappen is Red Bull Racing, het team waarmee hij jarenlang domineerde, nu plotseling gezakt naar de vierde plek op de grid. Ja, je leest het goed: Red Bull – het team dat jarenlang hét boegbeeld was van snelheid, innovatie en overwinning – bungelt nu achter de concurrentie aan. Wat is hier in vredesnaam aan de hand?
De Grand Prix van China leek aanvankelijk nog niet zo dramatisch. Max Verstappen klokte de vierde tijd tijdens de kwalificatie. Niet fantastisch, maar ach: er stonden nog Ferrari’s achter hem, en McLaren-rijder Lando Norris was maar nét sneller. Niets aan de hand toch?
Mis! Want Verstappen kijkt niet naar tijdelijke kleine verschillen, maar naar het grotere plaatje. En dat ziet er ronduit dramatisch uit. Verstappen wijst erop dat zijn auto “extreem lastig” is. Hij vergelijkt het verschil tussen hemzelf en zijn jonge teamgenoot Liam Lawson met de coureurs van andere teams, en komt tot een pijnlijke conclusie:
“Als je kijkt naar het verschil tussen de twee rijders bij de andere teams, dan staan die allemaal dichter bij elkaar. Het geeft ook aan dat onze auto extreem lastig is.”
Het wordt nog erger: Verstappen zegt zelfs hardop wat fans al vreesden:
“Ik denk dat wanneer je Liam in de auto van de Racing Bulls zet, dat hij harder gaat. Die auto is makkelijker te besturen dan die van ons. Dat merk ik ook wel als ik met Liam praat.”
Met andere woorden: Red Bull, hét grote kampioensteam, wordt momenteel zelfs afgetroefd door het eigen juniorteam, de Racing Bulls. Dat is schokkend nieuws voor elke fan van Verstappen.
Dit is niet zomaar even een dipje. Verstappen maakt zich zichtbaar zorgen om het gebrek aan tempo van zijn auto en vreest dat hij tijdens de race eerder achterom dan vooruit moet kijken. De Scuderia Ferrari, met Charles Leclerc en Lewis Hamilton, mag dan in de kwalificatie nog nét achter hem staan – tijdens de sprintrace hadden zij hun zaken veel beter voor elkaar. Zeker wat betreft de bandenslijtage, een cruciaal aspect op het Shanghai International Circuit.
“De verschillen in de kwalificatie met de top waren best klein, maar dat voelt voor mij niet als heel realistisch,” aldus Verstappen. “We hebben vandaag nog wel wat dingen veranderd aan de auto en hopelijk helpt dat een beetje. Maar ik verwacht niet dat het een verschil van dag en nacht is.”
Met andere woorden: Verstappen houdt rekening met het ergste scenario – namelijk dat hij tijdens de race moet strijden om plekken te behouden in plaats van te winnen. Hoe kan dit ineens gebeuren?
Eén van de dingen die Verstappen altijd zo sterk maakt, is zijn vermogen om rustig en analytisch te blijven. Ook nu geeft hij geen kritiek op zijn team, maar benoemt hij wel duidelijk de harde realiteit:
“Ik moet als coureur altijd eerst naar mezelf kijken en ben altijd kritisch. Ik probeer te maximaliseren en het team te helpen om de auto te verbeteren. Maar we zijn gewoon te langzaam.”
Die eerlijkheid siert hem, maar maakt het nieuws niet minder zorgwekkend. Want als Verstappen zegt dat Red Bull het vierde team op de grid is, weten we één ding zeker: er is écht iets mis.
Nederlandse racefans zullen geschokt zijn door dit bericht. We zijn immers gewend geraakt aan het zien van Verstappen vooraan het veld, waar hij met sublieme controle en dominantie zijn races reed. Nu moeten we wennen aan het beeld van een Red Bull die worstelt met snelheid, bandenslijtage en instabiliteit. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook enorm teleurstellend voor iedereen die Max al jarenlang trouw steunt.
Is het seizoen nog te redden? Kan Red Bull zich nog herpakken? Verstappen houdt hoop – dat moet ook – maar één ding is duidelijk: het wordt een loodzwaar seizoen als Red Bull nu al zover achterloopt op teams als McLaren en zelfs het eigen juniorteam, Racing Bulls.