Brussel berokkent Europese bedrijven en belangen schade met onverstandig auto-industriebeleid

EU14 jun , 16:00
Het is weer eens raak in Brussel. De bureaucraten daar lijken vastberaden om het Europese bedrijfsleven en de Europese burgers nog verder in de ellende te storten. Dit keer is het de Duitse autosector die het moet ontgelden. Brussel wil namelijk de invoerrechten op elektrische auto's uit China flink verhogen. Een domme zet die niet alleen de Duitse industrie zwaar zal treffen, maar ook de Europese consument die al gebukt gaat onder hoge prijzen en inflatie.
Duitse autoproducenten zoals VW, BMW en Daimler vrezen de impact van deze EU-sancties. Deze bedrijven hebben fors geïnvesteerd in China en bouwen daar zelfs auto's voor de Europese markt. Een hogere invoerheffing betekent niet alleen represailles van China, maar ook een directe impact op hun bedrijfsvoering en uiteindelijk op de werkgelegenheid in Europa.
Stefan Hartung, bestuursvoorzitter van Bosch, luidde de noodklok. "Onderdelen van ons zitten in elke auto die uit China komt," zei hij in het FD. Bosch, met 400.000 werknemers wereldwijd, waarvan 134.000 in Duitsland, ziet een vijfde van zijn omzet uit China komen. Het verhogen van de invoerrechten zal Bosch en vele andere Europese bedrijven zwaar raken.
De Wereldhandelsorganisatie (WTO) had vroeger een belangrijke rol in het verminderen van heffingen en handelsbarrières, iets wat de wereldhandel enorm heeft vooruitgeholpen. Maar de huidige Amerikaanse politiek, die ook in Europa navolging lijkt te vinden, dreigt dit alles teniet te doen. Het plan van de Amerikaanse president Joe Biden om de invoer van Chinese elektrische auto's aan te pakken met strafheffingen van 100% is verontrustend, en het is nog zorgwekkender dat Europa dit voorbeeld lijkt te volgen.
Brussel lijkt vastbesloten om een preventieve oorlog tegen Chinese elektrische auto's te beginnen, onder het mom van concurrentiebeleid. Maar deze strategie is kortzichtig en gevaarlijk. Zoals Hartung terecht opmerkt: "Deze heffing kan leiden tot een kettingreactie. Hoe zal het dan verder gaan met de wereldhandel? Als je die bemoeilijkt, leidt dat tot lagere groei. Dat is niet goed. En de hogere heffing kan ook leiden tot hogere inflatie."
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij De Dagelijkse Standaard maken we ons EXTREME zorgen over de technocratische superstaat in Brussel. Onze vrienden van Cultuur onder Vuur hebben een schitterend boek geschreven over die EU. De titel? "EUSSR: Europa op de snelweg naar een superstaat." De EU is geen nieuwe Verenigde Staten van Amerika, maar een nieuwe Sovjet-Unie. Hoe dat zit legt Cultuur onder Vuur uit in dit geweldige werk. Bestel dit boek nu GRATIS bij Cultuur onder Vuur.
Het is duidelijk dat Brussel de plank volledig misslaat met dit industriebeleid. In plaats van Europese bedrijven te ondersteunen en de concurrentiepositie te versterken, kiest men voor een koers die de eigen industrie schaadt en de Europese consument nog verder in de problemen brengt. Dit onverstandige beleid moet stoppen. Europa heeft leiderschap nodig dat begrijpt hoe de wereldhandel werkt en dat de belangen van eigen bedrijven en burgers vooropstelt. Tot die tijd kunnen we alleen maar hopen dat de schade beperkt blijft.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten