Soms lees je een krantenkop en denk je: “Dit verhaal zit anders in elkaar.” Dat gevoel bekroop ons direct bij het artikel van De Telegraaf over het vlieggedrag van Nederlanders. Volgens een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zou de milieubelasting van vliegen de voornaamste reden zijn waarom steeds meer Nederlanders het vliegtuig mijden. Echt? Gaan we die spin geloven?
Laten we eerlijk zijn: het zijn de torenhoge kosten die mensen massaal uit de luchtvaart duwen, niet een plotselinge collectieve milieubewustwording. De prijzen zijn door belastingen, havengelden en duurdere tickets zo de pan uitgerezen, dat zelfs de meest fervente reizigers zich achter de oren krabben.
Het is bijna lachwekkend hoe het onderzoek wordt gepresenteerd. Het idee dat Nederlanders, bekend om hun liefde voor betaalbare vakanties, plotseling massaal stoppen met vliegen vanwege milieubewustzijn is simpelweg ongeloofwaardig. Het rapport claimt dat 26 procent van de luchtvaartmijders dit doet vanwege de milieueffecten. Wat een toeval dat juist nu de prijzen door het dak gaan, “milieu” ineens als belangrijkste reden naar voren wordt geschoven. De werkelijkheid? De tickettaks, verhoogde havengelden en andere kosten maken vliegen gewoon onbetaalbaar voor de gemiddelde Nederlander.
Sinds 2021 is de tickettaks geïntroduceerd en inmiddels verhoogd naar ruim 29 euro per ticket. Voeg daar de stijgende brandstof- en personeelskosten aan toe, plus de krankzinnige havengeldverhogingen van Schiphol, en je hebt een perfect recept voor het ontmoedigen van vliegen. Easyjet waarschuwde onlangs dat de kosten voor reizigers door deze heffingen kunnen oplopen tot 90 euro per ticket. Geen wonder dat mensen afhaken. Milieu of niet, die prijzen zijn voor veel gezinnen simpelweg niet meer te behappen.
De luchtvaartsector waarschuwt al maanden dat deze prijsstijgingen passagiers wegjagen. Easyjet, KLM en andere luchtvaartmaatschappijen hebben hun zorgen uitgesproken, maar hun woorden vallen in dovemansoren. Schiphol verhoogt doodleuk de havengelden met tientallen procenten, waardoor reizigers massaal naar buitenlandse luchthavens uitwijken. Duitse en Belgische luchthavens lachen in hun vuistje terwijl Nederlandse reizigers daar naartoe trekken voor goedkopere vluchten.
Natuurlijk zijn er mensen die zich zorgen maken over het milieu, en dat mag ook. Maar laten we niet doen alsof die zorg de belangrijkste reden is voor het veranderende vlieggedrag van Nederlanders. De werkelijke reden is een combinatie van torenhoge prijzen, een overheid die vliegen bijna onmogelijk maakt, en een luchthaven die denkt dat ze een melkkoe kunnen blijven uitbuiten.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!
Wat hier speelt, is een overheid en luchtvaartsector die vliegen ontmoedigen via de portemonnee en dat vervolgens framen als “milieubewust beleid.” Trap er niet in. Dit is geen collectieve bewustwording over klimaatverandering; dit is de consument financieel klemzetten. “Milieu” is niets meer dan een handig excuus om dat te maskeren.