Online is er een virtuele wereld ontstaan, die net zo uitgebreid lijkt als de echte wereld. Ondernemingen ontkomen er dan ook niet aan online aanwezig en zichtbaar te zijn. Maar hoewel internet zeker allerlei voordelen heeft, zijn er ook nadelen aan verbonden. Waar je als onderneming bijvoorbeeld een aantal jaar geleden nog gemakkelijk opviel omdat er nog niet zoveel concurrentie was, is dat vandaag de dag heel anders. Door de overload aan informatie aan reclames hebben bezoekers van websites een soort van ‘blinde vlek’ ontwikkeld. Wil je dat je onderneming opvalt, dan is het anno 2023 juist goed weer meer aandacht te besteden aan offline marketing.
Offline adverteren
Online marketing zoals een mooie en doeltreffende website en SEA en SEO campagnes kunnen zeker effectief zijn. Maar hoewel je ermee relatief eenvoudig de doelgroep kunt targetten, wordt het wel steeds moeilijker om op te vallen tussen alle andere informatie. Offline adverteren mag daarom 2023 zeker niet ontbreken in de mediamix van een onderneming. Omdat de concurrentie minder hoog is, val je sneller op met bijvoorbeeld radio- of tv-commercials, reclameborden en advertenties in vakbladen.
Offline marketing tot in de puntjes
Voor een grote naamsbekendheid en goede branding is het belangrijk dat de doelgroep je naam en logo zo vaak mogelijk ziet. Offline marketing dien je daarom tot in de puntjes door te voeren. Bijvoorbeeld door veel tijd en energie te steken in een goede en herkenbare verpakking. Maar ook bij de direct communicatie met je klanten. Hoewel veel ondernemingen tegenwoordig uitsluitend nog per mail communiceren met hun klanten, heeft briefpost ook zijn voordelen. Zo kan hij niet in de spambox terechtkomen, en waarderen klanten de extra moeite die je als onderneming doet om ze iets mede te delen.
Wil je zeker weten dat je brief de aandacht trekt? Laat dan eigen briefpapier maken met bedrijfsnaam en het logo. Zelf briefpapier ontwerpen en laten maken doe je tegenwoordig eenvoudig online in een paar klikken en tegen lage kosten. Denk er wel goed over na waar je het briefpapier voor wil gebruiken. Zowel particuliere als zakelijke klanten ontvangen facturen graag per mail. Maar wil je uitnodigingen versturen of belangrijke informatie over je onderneming of een bepaalde actie delen met je klanten? Dun kun je met eigen briefpapier echt indruk maken!
De voordelen van offline marketing
Een van de redenen waarom offline marketing belangrijk blijft, is hierboven al genoemd. Doordat er minder concurrentie is, val je meer op met een advertentie of andere communicatie-uiting. Maar er zijn nog meer voordelen. Zo is er nog steeds een groep mensen die niets of maar weinig online is. Ben je juist op zoek naar deze doelgroep, dan zijn er diverse kanalen om ze offline te benaderen. Ook zorgt offline marketing – vooral als er sprake is van persoonlijk contact – voor meer interactie. Klanten voelen zich belangrijk (fijn gevoel!) en het wekt vertrouwen op.
Offline én online marketing
Hoewel duidelijk mag zijn dat offline marketing zeker nog niet afgeschreven moet worden, is het vooral belangrijk dat je ondernemingen marketing op alle fronten toepassen. Bij offline en online marketing gaat het niet om ‘of’, maar om ‘en’. Alle afzonderlijke kanalen en toepassingen hebben hun voor- en nadelen. Belangrijk is vooral om zoveel mogelijk de voordelen zoveel mogelijk te benutten.