Als je kortgeleden met je bedrijf bent gestart dan wil je jezelf natuurlijk op de kaart zetten. Hoe je dat aanpakt hangt voor een groot deel af van de aard van het bedrijf. Als je een slagerij in een klein dorp hebt geopend dan richt je je immers op een heel ander publiek dan wanneer het gaat om een bedrijf dat IT oplossingen voor zakelijke klanten biedt, om maar eens twee uitersten te noemen.
Online en offline reclame maken
Vandaag de dag is het belangrijk om je op de juiste manier te presenteren. De slager in het dorp heeft waarschijnlijk vooral baat bij lokaal reclame maken. In een huis-aan-huis blad of met een folder. De IT specialist zal zich veel meer online profileren. Want zijn klanten zullen vooral op internet zoeken naar een bedrijf dat hen kan helpen met een probleem of met het opzetten van een beveiligd netwerk. Voordat je gaat nadenken over marketing is het dus belangrijk te weten welke doelgroep je wilt bedienen en hoe je die het beste kunt bereiken.
Merchandise en giveaways inzetten voor je bedrijf
Je kunt heel goed gepersonaliseerde producten inzetten om je bedrijf te promoten. Zo kun je een aansteker bedrukken met je bedrijfsnaam of -logo. Deze kun je weggeven als je je bedrijf op een beurs promoot, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook bij de balie of bij de kassa leggen. Duurdere artikelen, zoals een mooie laptoptas met logo of een luxe pennenset, kun je cadeau geven aan een klant die een grote order plaatst of waar je al lange tijd zaken mee doet. Bij duurdere artikelen is het wel aan te raden om het logo subtiel aan te brengen. Mensen willen doorgaans niet over straat als een soort wandelende reclame.
Een actuele website is belangrijk
Naast het laten bedrukken van BIC aanstekers of andere producten met je bedrijfslogo is het heel belangrijk om een actuele website te hebben. Zelfs voor de plaatselijke slager of bakker kan dat nuttig zijn. Er zijn steeds meer mensen die hun boodschappen online doen. Dus wie weet kun je een bezorg- of afhaalservice introduceren. Zorg dat je website duidelijk en toegankelijk is en dat je er met enige regelmaat nieuwe informatie op zet. Het komt erg onverschillig over als er in maart nog steeds ‘Wij wensen iedereen een goed nieuwjaar toe’ op de website staat.
Zorg dat je je afspraken nakomt
Als startende ondernemer wil je alles natuurlijk zo goed mogelijk doen. Je hebt een naam te vestigen. Zorg ervoor dat je niet te veel hooi op je vork neemt. Neem alleen opdrachten aan als je zeker weet dat je die ook binnen de afgesproken tijd kunt uitvoeren. Accepteer bestellingen voor producten als je die binnen een redelijke tijd kunt leveren. Als er eenmaal negatieve reviews online verschijnen over je bedrijf dan kunnen die veel schade aanrichten die maar lastig is te herstellen. Probeer klachten van klanten altijd zo snel mogelijk op te lossen. Hiermee voorkom je dat je bedrijf negatieve publiciteit krijgt.