Uit verschillende bronnen blijkt dat de verkopen van elektrische auto’s sterk blijven dalen in Europa. Zo meldt Autoweek een recente daling in de verkopen van elektrische auto’s in mei 2024. De Europese autobrancheorganisatie ACEA meldt dat de verkoop binnen Europa in juli 2024 flink gedaald is. Om wat voor getallen en percentages gaat het, waarom verkopen ze minder goed en wat kunnen we zeggen over de toekomst? We gaan er in dit artikel verder op in.
Om te beginnen een aantal cijfers. Zo meldt Autoweek een aantal cijfers van Bovag, Rai Vereniging en RDC voor de maand mei 2024. In die maand zijn 28.361 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, waarvan 9681 volledig elektrische auto’s. Dit is 12 procent minder dan dezelfde maand in 2023. Het marktaandeel van hybride auto’s is zeer hoog, 44%. Binnen Europa nam het in juli 2024 het marktaandeel van volledig elektrische auto’s af tot 12,1%, waarbij de daling het sterkst is in Duitsland. De verkoop van hybride auto’s steeg in juli binnen Europa met 26% (cijfers van ACEA).
Zoals uit de voorgaande cijfers blijkt, is de vraag naar hybride auto’s juist gestegen. Dit heeft er grotendeels mee te maken dat consumenten op zoek zijn naar betaalbare auto’s, waarbij ze minder afhankelijk zijn van laadpalen en snellaadstations onderweg. Hierdoor zijn ze met een hybride auto dus flexibeler.
Wat een reden is dat de verkoop van elektrische auto’s minder hard stijgt dan vorig jaar, is dat veel landen subsidieregelingen aan het afschaffen of afbouwen zijn. Deze regelingen zijn in het leven geroepen om het kopen van een elektrische auto aantrekkelijker te maken. Zo was de aanschafsubsidie in Nederland in 2020 4.000 euro en in 2025 daalt deze naar 2.550 euro.
Onlangs kwam er een waarschuwing van de ANWB dat het opladen van de elektrische auto in het buitenland enorm duur kan zijn. Dat komt natuurlijk ook niet ten goede aan het koopgedrag. Ze hebben veel klachten ontvangen van Nederlanders die hun elektrische auto wilden opladen in het buitenland. Het ging met name om laadpalen in Duitsland en Oostenrijk waar een zogeheten tijd- of blokkeertarief op van toepassing is, waardoor je een hoger tarief betaalt wanneer je je auto te lang oplaadt. Daar staat tegenover dat de kosten voor een laadpaal thuis vaak meevallen. En als je dan ook zonnepanelen hebt, is het nog voordeliger.
We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar er is wel een algemene trend te zien dat steeds meer consumenten waarde aan duurzaamheid en milieuvriendelijke producten hechten. Verder investeren veel autofabrikanten flink in de productie van elektrische auto’s, waardoor ze in de toekomst mogelijk goedkoper gaan worden. Daarnaast zal er binnen de EU ook kritisch gekeken worden hoe ze aan de klimaatdoelstellingen kunnen voldoen. Genoeg uitdagingen dus wat betreft de verkoop van elektrische auto’s, maar door gericht beleid en de juiste investeringen kan de transitie mogelijk weer versneld worden.