De verschillen tussen traditionele marketing en internetmarketing
In een wereld die constant onderhevig is aan verandering is het belangrijk om als bedrijf mee te blijven groeien en aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Waar vroeger veel geadverteerd werd via televisie, krant, radio, en tijdschriften is dat niet meer helemaal van deze tijd.
Digitalisering van marketing
Nu zijn de kanalen die het meest gebruikt worden voor advertenties ofwel volledig digitaal, of hebben ze digitale componenten. Zo staan er nog steeds wel billboards langs de weg, maar zijn deze gedigitaliseerd en hoeven er geen mensen meer omhoog te klimmen om posters te vervangen. Klinkt als een goede update, toch? Toch zijn platformen zoals sociale media – Facebook, Instagram, Youtube, en TikTok – en e-mail en zoekmachines het meest populair. Dit is vooral omdat deze platformen het heel makkelijk maken om het beoogde publiek op een efficiënte manier te bereiken.
Doelgroepen en targeting
Dit is dan ook gelijk het punt waarin internetmarketing ontzettend veel verschilt van de traditionele manier van marketing: de breedte van het publiek. Waar bij traditionele marketing advertenties bij een ontzettend breed publiek terecht kwamen, bijvoorbeeld door een advertentie in een populaire krant, kan bij internetmarketing duidelijker toegespitst worden op bepaalde doelgroepen. Dit kan door het gebruik van technologieën die hierin gespecialiseerd zijn, samengevoegd met targetingmethodes en menselijke kennis en ervaring. Zo kunnen er zeer gerichte en gespecialiseerde berichten naar potentiële klanten toe gecommuniceerd worden, om hen zo over te halen tot het afnemen van je dienst of product.
Meetbaarheid en analyse
Naast deze voordelen van internetmarketing ten opzichte van traditionele marketing geldt ook dat de resultaten van internetmarketing een stuk meetbaarder zijn en terug te vinden zijn in een
online marketing dashboard. Wanneer mensen online op een advertentie klikken en overgaan tot aankoop, dan kun je dat terugvinden in de tools die je gebruikt hebt. Je kan dan ook makkelijk testen welke advertenties het beste
werken en leiden tot de meeste conversies. Daar staat tegenover dat er bij de traditionele methode, bijvoorbeeld wanneer mensen in een tijdschrift een advertentie spotten en overgaan op aankoop, je niet met zekerheid zal kunnen zeggen wat hen uiteindelijk heeft aangezet tot de aankoop. Hierdoor kan je in het vervolg daar ook niet op inspelen met vervolgcampagnes.
Kosten en flexibiliteit
Buiten de genoemde verschillen en voordelen spelen ook de kosten van de twee methodes een rol. Traditionele marketing is relatief duur, doordat er door de bredere doelgroep minder conversies uit komen, terwijl er wel hoge kosten aan zijn verbonden. Dit is al helemaal het geval bij advertenties die in print worden uitgebracht. Internetmarketing is een stuk flexibeler in het aan- en uitzetten van campagnes. Zo kunnen de uitgaven op ieder moment direct stopgezet worden wanneer blijkt dat het niet werkt of dat de kostenpost te groot is.
Er zijn een aantal verschillen tussen traditionele marketingmethoden en internetmarketing. Beide hebben hun eigen voordelen, al scoort internetmarketing beter in doelgroep targeting, meetbaarheid en analyse, kosten, en flexibiliteit. Echter is traditionele marketing beter voor marketing bij een breder publiek. Mocht internetmarketing je ingewikkeld lijken, maar zou je graag de voordelen hiervan willen ervaren, dan kan je altijd de hulp van een
internet marketing bedrijf inschakelen. Zij kunnen je helpen met het opstellen van de beste strategie en houden alle cijfers voor je in de gaten, terwijl jij je bezighoudt met je product of dienst.