In de wereld van de Nederlandse retail doemt opnieuw een verhaal op dat de harten van menig trouwe winkelbezoeker sneller doet kloppen – en niet op een positieve manier. Blokker, de iconische huishoudwinkel waar generaties Nederlanders hun pannen, staafmixers, en wasrekken hebben gekocht, staat te koop. Dit nieuws, een zoveelste bewijs van de diepe crisis waarin de traditionele winkelstraten verkeren, roept vragen op over de toekomst van ons nationaal winkelerfgoed. De eigenaar, Mirage Retail Group, zoekt wanhopig naar nieuw geld na de mislukte verkoop van speelgoedketen Intertoys, een ander lid van zijn retailfamilie schrijft de Telegraaf.
Met 400 winkels en 4000 werknemers onder zijn hoede, is Blokker niet zomaar een winkelketen; het is een instituut. Een plek waar je nog persoonlijk advies krijgt, waar de geur van nieuwe huishoudelijke spullen zich mengt met die van vertrouwen en stabiliteit. Maar deze vertrouwde geur wordt nu overstemd door de geur van rode cijfers: een negatief brutobedrijfsresultaat van 1,8 miljoen euro in het laatste boekjaar, en dat is nog zonder de verliezen van het distributiecentrum in Geldermalsen mee te rekenen.
Het nieuws van de verkoop is een triest symbool van de tijd waarin we leven, waarin de oude reuzen van de detailhandel één voor één vallen onder het gewicht van online concurrentie en een veranderend consumentengedrag. Maar de verkoop van Blokker is meer dan een zakelijke transactie. Het is een teken aan de wand dat schreeuwt om aandacht voor de teloorgang van onze winkelstraten, het verdwijnen van Nederlandse merken, en de noodzaak om onze economische en culturele identiteit te beschermen.
De directeur van Mirage Retail Group, Ynse Stapert, probeert positief te blijven, bewerend dat het "onderliggend heel goed gaat" met Blokker. Maar zijn optimisme klinkt hol tegen de achtergrond van de harde cijfers. Wat is de vraagprijs voor een stukje Nederlandse geschiedenis? Voor een merk dat in elke Nederlandse stad een vertrouwd gezicht is? Het antwoord op die vraag blijft ongewis, maar één ding is duidelijk: de verkoop van Blokker is niet zomaar een zakelijke kwestie; het is een wake-up call voor ons allemaal.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we helemaal KLAAR met die knettergekke D66'ers. Wat een arrogant, egoïstisch volk is dat zeg. Denk jij daar net zo over? Steun ons dan! Doneer aan DDS via BackMe en help ons die engnekken elke dag weer te exposen!
De verkoop van Blokker toont aan dat het tijd is voor actie. Het is tijd om op te staan voor de winkels die onze straten sieren, voor de werknemers die deze winkels hun gezicht geven, en voor de consumenten die hun weg blijven vinden naar de fysieke winkel. We moeten ons realiseren dat elke gesloten deur meer is dan een faillissement; het is een stukje van onze nationale ziel dat verdwijnt. En als we niet oppassen, zal het landschap van onze winkelstraten onherkenbaar veranderen, en daarmee ook de aard van onze samenleving.