Als je veel vacatures open hebt staan binnen je bedrijf zit je waarschijnlijk met de handen in het haar. Toch is er wel degelijk een oplossing die voor meer personeel kan zorgen: een
werken-bij website. Zo’n site is zeker een aanrader in combinatie met een corporate website. Het klinkt overdreven om twee sites te hebben, maar op een werken-bij website kan je beter inspelen op jouw employer brand. Als je dan ook nog gebruikt maakt van
recruitment marketing spreek je meer én betere sollicitanten aan. Hieronder leggen we uit wat een werken-bij website is en hoe je deze site maakt.
Wat is een werken-bij website?
Een werken-bij website is dus niet de site waarop je klanten informatie over je bedrijf kunnen vinden. In plaats daarvan staat er op deze tweede website een overzicht van alle vacatures binnen je onderneming. Ook geeft een werken-bij website een beeld van de bedrijfscultuur en carrièremogelijkheden weer voor de potentiële werknemers. Op een werken-bij website kan je vaak ook content toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan video’s over hoe het is om voor de onderneming te werken, maar ook blogs en quotes van huidige werknemers. Je schetst met een werken-bij website dus een duidelijk beeld van hoe het is om te werken voor je bedrijf voor de potentiële sollicitanten.
Waar moet je rekening mee houden bij het maken van een werken-bij website?
Ben je overtuigd van een werken-bij website en wil je zo’n site laten maken door een webdevelopment bureau? Het is belangrijk om met een aantal punten rekening te houden. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet:
Vermijd complexe structuren
Als je personeel wilt rekruteren, gebruik je waarschijnlijk een ATS systeem voor het plaatsen van vacatures. Het is daarom belangrijk om ingewikkelde structuren te vermijden en beide websites gescheiden te houden. Een werken-bij website heeft namelijk andere technieken nodig aan zowel de voor- als de achterkant ten opzichte van een corporate website.
Ga voor de perfecte kandidaat
Met een werken-bij website wil je nieuw personeel vinden. Het is daarom belangrijk om te onthouden dat de site moet aanspreken op de potentiële sollicitanten, niet op je stakeholders en/of klanten. Je zult dan ook content moeten maken die speciaal bedoeld is voor je recruitment van personeel en niet voor het krijgen van klanten. Beide doelgroepen hebben namelijk behoefte aan andere content en informatie. Maak daarom de website en content met je ideale kandidaat voor je vacature in gedachten. Dit is dan ook direct de voornaamste reden om een losse werken-bij website te maken in plaats van een pagina toe te voegen aan je corporate website waar je je vacatures op plaatst.
Regel een samenwerking tussen de marketing- en HR-afdeling
De marketingafdeling werkt vaak met CMS systemen, terwijl de HR-afdeling juist andere systemen gebruikt (denk aan een ATS stysteem). Dit kan voor problemen zorgen bij een werken-bij website. Voorkom dit door een goede samenwerking te regelen tussen deze afdelingen. Met een werken-bij website kan je het ATS systeem waar de HR afdeling mee werkt, koppelen aan je Wordpress website. Zo kan HR makkelijk een vacature plaatsen door deze enkel in het ATS in te vullen en jij als marketeer kan content plaatsen in het CMS. Zo weet je zeker dat je site perfect wordt, waardoor je meer kans maakt op het vinden van de ideale kandidaten voor je vacatures.