De 97e Oscars waren een teringzooi met een gouden randje. Een rake rel-grap, een afwezige heks en een vliegende kauwgum stalen de show, terwijl Los Angeles nog na smeult van dodelijke branden. Wekenlang ellende, tientallen doden, daklozen overal – en wat doet Hollywood? Een QR-code laten flitsen en doorgaan met hun zelfbevlekking. Geen Giro 555, maar een schaamteloze glitterparade. De aftrap? Een kleffe LA-liefdesbrief met filmflitsen, alsof dat de stank van as maskeert.
Ariana en Cynthia rammen iedereen plat
Ariana Grande en Cynthia Erivo kwamen binnen als een orkaan. Het Wicked-duo smashte Over the Rainbow en Defying Gravity alsof het niks was – live, foutloos, en met een staande ovatie die de zaal deed trillen. Dit was geen neppe playback-shit, maar een mokerslag van talent.
Conan sloft en schiet raak
Conan O’Brien nam het stokje over en stelde teleur – tot hij losging. Een schreeuwende Adam Sandler in de zaal? Onbegrijpelijke bagger, niemand lachte. Maar dan: Karla Sofía Gascón. Die transgender-actrice van Emilia Pérez werd al weken gesloopt om oude tweets waarin ze de islam, George Floyd en de Oscars zelf afzeikt. “Karla, please don’t tweet about tonight,” sneerde Conan. Geniaal. Rel dood, ongemak weg. Toch bleef haar film kansloos – terecht, want dat gezeik hielp niet.
Culkin en Saldaña: gein en gejank
Robert Downey Jr. mocht de eerste prijs dumpen: beste bijrol naar Kieran Culkin voor A Real Pain. Die flapte eruit dat hij z’n vrouw een vierde kind beloofde bij een winst – en ja hoor, daar stond hij, grijnzend, terwijl zij in beeld zweet brak. “Aan de slag,” knipoogde hij. Zoe Saldaña sloeg harder toe: beste bijrol-actrice voor Emilia Pérez. Na jaren blockbuster-onzin eindelijk respect, en ze jankte het podium nat. Sentimenteel, maar fuck it, ze verdiende het.
Brandweer? Kruimels voor de bühne
Pas halverwege een knikje naar de LA-branden: wat brandweermannen mochten grappen maken, eentje over Conan. Applaus, jaja, maar te laat en te schijnheilig. Weken horror, en Hollywood geeft ze een schouderklopje? Hufters.
Warmerdam naait de concurrentie
Dan ons moment: Victoria Warmerdam pakte de Oscar voor beste korte film met I’m Not a Robot. Ellen Parren en Henry van Loon keken toe terwijl ze in 45 seconden iedereen bedankte, eindigend met een “I love you” voor man Trent. “Dat zeggen we in Nederland niet vaak,” grapte ze. Eerste Nederlandse kanshebber sinds de jaren 60 – en ze ramde het erin. Nina Gantz (Loes Luca’s dochter) greep mis met Wander to Wonder. Jammer, maar Warmerdam heerste.
Letland sloopt Disney
Animatiefilm Flow jatte de Oscar en pisste op giganten als Inside Out 2. Eerste Letse winst ooit – een dikke fuck you naar de voorspelbare Disney-troep.
Madison, Brody en kauwgum-gekonkel
Mikey Madison sloeg Demi Moore knock-out voor beste actrice met Anora. Adrien Brody pakte beste acteur voor The Brutalist, slenterde op, smeet z’n kauwgum naar z’n vrouw – ja, echt, wat een lul – en meldde: “Not my first rodeo.” Na 2003 (The Pianist) negeerde hij het orkest weer, lulde een speech van een halfuur en sloot af met “let’s fight for what’s right.” Politieke onzin, maar soit.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
Anora ramt alles kapot
Tot slot: Anora greep beste film, vijf Oscars totaal. Regisseur Sean Baker scoorde er vier en brulde: “1000 bioscopen dicht door corona. Maak films voor het doek, laat dat niet creperen!” Met zes miljoen budget een trap na naar de opgeblazen Hollywood-rotzooi