Stel je voor: je maakt jaren stampij over het vermeende gevaar van de aanwezigheid bepaalde stoffen in het milieu. Je dwingt een fabriek die essentiële stoffen levert voor het maken van microchips tot het stilleggen van de productie . Je slaagt er, met een flinke hoeveelheid demagogie, zelfs in om een belangrijk groot infrastructuurproject op te schorten. Jammer van de vergroening van de leefomgeving waar nu een streep door gaat, natuurlijk. Maar ja, hadden ze je maar niet boos moeten maken, je bent nu eenmaal een wraakzuchtig type. De kroon op je werk moet een groot gezondheidsonderzoek onder de bevolking worden. Dan vliegen de wielen van je campagne opeens van de wagen. Kosten noch moeite worden gespaard om het onderzoek te laten slagen. Tienduizenden Vlamingen wordt de mogelijkheid geboden zich gratis te laten testen op de aanwezigheid van deze stoffen in hun
lichaam. Met een grote bangmakerij campagne in de media worden ze bovendien nog eens flink emotioneel onder druk gezet om eraan mee te werken. Dan komt de grote dag waarop je de eerste cijfers van het onderzoek mag vernemen. En wat blijkt? Niemand is erin geïnteresseerd.
Ondanks een grote publiciteitscampagne heeft minder dan tien procent van alle mensen zich
aangemeld voor een test. Mensen hebben je verhalen blijkbaar voor kennisgeving aangenomen, en geconcludeerd dat het voor hen geen reden is het serieus te nemen. Natuurlijk, je kan er nog eens een voorlichtingscampagne tegenaan gooien, daar zijn politici gek op. Als burgers niet doen wat ze willen, dan ligt dat immers aan die burgers. Gewoon het verhaal nog een keer
uitleggen, dan lukt het vast alsnog.
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk! Of misschien ook wel niet. Want misschien hebben burgers zich er allang in verdiept en
vragen ze zich af of de gezondheidsrisico’s in het hele verhaal wel voldoende zijn hardgemaakt. Misschien willen ze eerst daar een overtuigender verhaal over horen voordat ze mee willen werken aan allerlei ingrijpende maatregelen. Maar goed, je kan ook niet naar de burgers luisteren en gewoon je eigen zin doordrijven. Dan gaat het vast alsnog helemaal goed komen met je campagne.