Serie Martin Harlaar: Ben ik wel woke genoeg?

Binnenland18 mei 2022, 13:30
In 2021 trok historicus Martin Harlaar acht maanden lang kriskras door het Land van Woke, dat hem in toenemende mate voorkwam als een mengeling van Lewis Carrolls Alice in Wonderland en George Orwells 1984. Soms alleen maar bizar en lachwekkend, vaak ook bedreigend en angstaanjagend. Harlaar zal de komende tijd regelmatig herinneringen ophalen aan wat hij op zijn ontdekkingstocht door het Land der Social Justice Warriors zoal tegenkwam. Het hele reisverslag is te lezen in het boek Ben ik wel woke genoeg
Hoe het allemaal begon
April 2021 las ik een berichtje in de krant. De American Humanist Association (AHA) had een prijs uit 1996 afgepakt van evolutiebioloog en atheïst Richard Dawkins. Dawkins is bij het grote publiek vooral bekend geworden door zijn boek uit 2006 The God Delusion, in Nederland verschenen onder de titel God als misvatting.
Dawkins had gezegd, zo lezen we in het berichtje, dat sommige mannen zich als vrouw identificeren en sommige vrouwen zich als man. Ik was eerlijk gezegd niet zo bekend met het gebruik van ‘zich identificeren als’, maar ik kwam er al snel achter dat dit hoorde bij het taalgebruik in het Land van Woke. Het dient om aan anderen duidelijk te maken (op te leggen) hoe je gezien wilt wordt, bv. als man (ook al heb je een baarmoeder en eileiders) of als vrouw (ook al heb je een penis en testes). Als je als buitenstaander niet in dat zelfbeeld meegaat, dan wordt dat uitgelegd als een uiting van haat (je bent ‘transfoob’) en dat dient gestraft te worden, bv. door je een prijs af te nemen, op je ontslag aan te dringen of een twitter mob op je af te sturen. De Social Justice Warriors, ook wel woke activisten genoemd, zeggen voor diversiteit te zijn, maar ze houden absoluut niet van afwijkende meningen.
Wat is woke?
Wat houdt woke nu precies in? Wat zegt Wikipedia?
Woke komt van het Afro-Amerikaanse Engels "woken up"; wakker geworden. Het is een activistische term die verwijst naar bewustwording van rassenproblematiek en sociaal onrecht jegens minderheden in de samenleving.
Dat klinkt weliswaar allemaal heel links, maar bij mij kwamen er bij het zien van acties van woke activisten regelmatig associaties boven met de beginjaren van het fascisme. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar misschien kent u de beelden uit 2017 van studenten op het Evergreen State College (Olympia, Washington, VS) die de linkse professor Bret Weinstein beschuldigen van racisme. In dit zeven minuten durende filmpje [(31) Campus Argument Goes Viral As Evergreen State Is Caught In Racial Turmoil (HBO) - YouTube] kunt zien wat ik bedoel. Aan het eind zegt een woke studente: ‘Hopefully, long-term, we can just weed out people like Bret.’ Bret Weinstein en zijn vrouw Heather Heying die daar ook doceerde werden inderdaad als onkruid weggeschoffeld. Een ruggengraatloze hoofdrol was daarbij weggelegd voor de President of Evergreen State College, George Bridges. Het gebrek aan ruggengraat is iets wat ik op mijn ontdekkingstocht vaker ben tegengekomen.
Menstruerend Nederland
Woke is overgewaaid uit fanatiek linkse kringen in de Verenigde Staten en heeft bij ons een vruchtbare voedingsbodem gevonden die zich absoluut niet beperkt tot politiek links. Nederland is de laatste decennia steeds politiek correcter geworden en van links tot rechts gaat men zonder morren en vooral zonder kritisch nadenken mee in de waanzin van woke. Men neemt zelfs het woke taalgebruik over. Laat ik u een zeer recent voorbeeld geven uit de kring van mijn humanistische broeders en zusters in Nederland (voor de goede orde, ik ben zelf een ouderwets linkse, atheïstische humanist) .
Op de website van het Humanistisch Verbond staat sinds 13 april 2022 een artikel dat als volgt begint:
Waar zien we in dit citaat de invloed van woke? In de formuleringen ‘menstruerend Nederland’ en in ‘alle Nederlanders die menstrueren.’
Enkele jaren geleden zou die kop nooit verzonnen zijn en in de tekst daaronder zou waarschijnlijk hebben gestaan: ‘Ava is bedoeld voor alle vrouwen die controle op hun vruchtbaarheid willen kunnen uitoefenen.’ Onder invloed van woke is het woord vrouwen vervangen door alle Nederlanders die menstrueren.
En waarom heeft de auteur het woord vrouwen vermeden?, zo vraagt u zich wellicht af. Omdat het gebruik daarvan uitgelegd kan worden als ‘transfoob’, als kwetsend voor transgenders. Er zijn namelijk vrouwen die zich identificeren als man, maar die nog wel hun eierstokken en baarmoeder hebben en die menstrueren. Maar je mag niet zeggen dat deze Nederlanders biologisch gezien vrouwen zijn, het zijn transmannen en ze dienen door de buitenwereld als echte mannen erkend te worden. Volgens de woke ideologie kunnen zowel vrouwen als mannen menstrueren, vandaar dus de formulering alle Nederlanders die menstrueren.
Omgekeerd zijn er ook vrouwen die zich identificeren als man. Een zwangere man, kan dat dan? Nee, natuurlijk kan dat niet. Wat wel kan is dat een vrouw gedurende langere tijd mannelijke hormonen neemt en daar een baardje van krijgt. Wat wel kan is dat we in een persoonlijk contact met deze vrouw doen alsof we haar zien als een man om haar gevoelens te sparen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij biologisch gezien een man is of dat toen zij geboren werd de aanwezigen zich vergisten in het biologische geslacht. Ook weet ik zeker dat zij gebaard werd door een vrouw en niet door een man. En als over honderden jaren haar skelet wordt opgegraven, dan zullen de wetenschappers nog altijd kunnen vaststellen dat het skelet waar ze naar kijken dat van een vrouw is. Maar als u naast haar woont en u wilt geen problemen, dan kunt u gerust ‘buurman’ tegen haar zeggen. Hoffelijkheid kan geen kwaad.
Rechts en links samen tegen woke waanzin
De meest gehate tegenstanders van de linkse woke activisten zijn mensen die politiek links staan, maar die weigeren mee te gaan in de woke waanzin. Om deze tegenstanders uit te schakelen krijgen zij van de woke activisten een stempel opgeplakt: transfoob, racist, fascist, extreem rechts. En mensen die politiek rechts staan kijken er niet zelden geamuseerd naar en lijken maar niet te begrijpen dat opkomen voor het vrije woord en de wetenschappelijke methode geen kwestie van links of rechts is en dat samenwerking daarbij essentieel is, willen we een kans maken het woke tij te keren.
Lesbiennes met een penis
Ik wil u tot slot van deze inleidende aflevering wat vertellen over Kathleen Stock. Zij werd in 1972 geboren in Aberdeen en is filosofe en feministe. In 2018 kreeg zij problemen omdat zij weigerde mee te gaan in de woke waanzin en vast wenste te houden aan de werkelijkheid. Stock doceerde filosofie aan de Universiteit van Sussex. Er werd op dat moment in de politiek gesproken over hervormingen van een wet uit 2004, de Gender Recognition Act. Die hervormingen hielden onder andere in dat mensen zichzelf konden identificeren als het andere geslacht en dan zij dienden als zodanig gezien en behandeld te worden.
Stock is lesbisch en valt tot weerzin van woke activisten niet op vrouwen met een penis. Stock had de euvele moed te laten weten dat veel transvrouwen nog altijd mannen zijn met mannelijke genitaliën, dat veel transvrouwen met een penis zich aangetrokken voelen tot vrouwen en dat deze transvrouwen niet zonder beperkingen op plaatsen zouden moeten kunnen komen waar vrouwen zich omkleden of waar zij slapen. Studenten protesteerden. Kathleen Stock kreeg het verwijt dat zij ‘transfoob’ was en ze kreeg natuurlijk doodsbedreigingen van de anonieme strijders voor sociale rechtvaardigheid.
Steun voor Kathleen Stock van het universiteitsbestuur en van collega’s bleef uit. Na ruim drie jaar onder vuur te hebben gelegen nam zij in 2021 ontslag. De woke activisten hadden weer eens een slag gewonnen.
Iets meer over het boek
Ben ik wel woke genoeg? bestaat uit twee delen. In de eerste helft zijn de 23 afleveringen gebundeld die ik in 2021 voor het Humanistisch Verbond in Vlaanderen over mijn ontdekkingstocht door het Land van Woke schreef. Daarin komen we het woke activisme op de meest uiteenlopende plaatsen en in de meest onverwachte vormen tegen.
In de andere helft van het boek staan 26 bijdragen van academici uit binnen- en buitenland die ik had gevraagd om een tekst te schrijven naar aanleiding van mijn vraag of het vrije woord en de wetenschappelijke methode onder druk staan ten gevolge van woke activisme. Zeventien teksten zijn door de auteurs voorgelezen en kunnen bekeken worden op YouTube. Daaronder ook de ervaringen van universitair docenten die door woke activisten belaagd werden. (31) Humanistisch Verbond - YouTube.
Next time
In de volgende aflevering zal ik u voorstellen aan een van de helden van de woke activisten. Hij had op een Tunesisch kerkhof regelmatig seks met jonge jongens, maar gelukkig heeft hij nooit zijn gezicht zwart geschminkt, want dan zou hij wellicht bij de woke activisten van zijn voetstuk zijn gevallen. Je kunt het namelijk ook te bont maken.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten