Schiphol-topman biedt excuses aan en belooft gouden bergen, maar reizigers krijgen het moeilijk

Binnenland03 mei 2022, 17:05
Dick Benschop, directeur van Schiphol, heeft zijn excuses aangeboden voor het fiasco dat is ontstaan op zijn luchthaven tijdens de meivakantie. De topman wijt de problemen echter aan personeelstekort, in plaats van de protestactie.
Het vliegveld hield rekening met een strakke planning, maar door corona- en griepgevallen viel zo'n tien procent van het personeel uit. Ook kwamen er toch meer reizigers dan verwacht én als klap op de vuurpijl kwam er nog eens een staking bij. Toen liep de hele boel spaak en raakte iedereen gefrustreerd.
Die staking ging over het armzalige loon dat het personeel krijgt. En schijnbaar is er voor Schiphol geen andere reden dan 'efficiënte' kostenbesparing dat die lonen zo laag liggen. Want de Schiphol-directeur belooft nu ineens gouden bergen om een 'chaoszomer' te voorkomen: De directeur zegt meer personeel aan te willen nemen én de lonen omhoog te zullen doen, meldt het AD. Kan gewoon!
Daar staat echter tegenover dat Schiphol in het vervolg het personeel af zal gaan stemmen op het aantal vluchten binnen een bepaalde periode. En om kosten beheersbaar te houden zullen ze het aantal vluchten flink verminderen, omdat ze het aantal vluchten gaan koppelen aan het aanwezige personeel. In de praktijk betekent dit dat reizigers minder keuze hebben en het personeel op Schiphol waarschijnlijk minder uren maakt en minder ingezet wordt.
Let wel, dit wordt al een probleem als Schiphol voor de zomer voldoende personeel heeft weten te vinden (en heeft kunnen opleiden). Lukt ze dat niet, dan verergert het geschetste scenario. En als ze die loonsverhogingen niet eerst overeenkomen, dan gaat het ze natuurlijk nooit lukken om op tijd voldoende personeel aan te trekken.
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!
Het klinkt een beetje alsof Schiphol zijn beste tijd heeft gehad. De oplossingen klinken op het eerste gezicht wel aardig maar in de praktijk wordt dit flink zuur voor mensen die willen vliegen. En dan gaan ze wel naar België of Duitsland.
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten