Het streekvervoer gaan aanstaande donderdag en vrijdag voor
de zoveelste keer plat. Buschauffeurs, machinisten en conducteurs leggen opnieuw
hun werk neer na mislukte cao-onderhandelingen.
Vorig jaar september en oktober lag het streekvervoer ook
stil vanwege stakingen. De vierdaagse
staking die gepland stond in het najaar ging
niet door toen de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) de gesprekken over
een betere cao hadden hervat. Tot diep in de nacht is er toen gesproken om tot
een akkoord te komen.
De partijen zijn er tot op heden niet samen uitgekomen en
daarom is het ook niet vreemd dat er nu weer nieuwe stakingen gepland staan. De
werkdruk in het streekvervoer is uitermate hoog en verschillende chauffeurs
geven aan op de meest onmogelijke tijden te moeten werken. Een overspannen of
vermoeide buschauffeur lijkt alles behalve een goed idee. Zo zijn er al eerder
meldingen gemaakt dat buschauffeurs door de te strakke dienstregeling niet eens
de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van het toilet. Niet alleen de hoge
werkdruk maar ook de veiligheid van buschauffeurs, machinisten en conducteurs
staat ter discussie. De meldingen die gedaan worden van geweld in het openbaar
vervoer nemen ook steeds verder toe.
De staking zorgt ervoor dat passagiers die gebruik maken van het
OV op donderdag en vrijdag een alternatief moeten bedenken. Het gaat overigens
niet om de NS-treinen en het openbaar vervoer in de steden Den Haag, Rotterdam
en Amsterdam. Daar is het voor het personeel beter geregeld en is er inmiddels
een eigen cao.
Steeds meer mensen zijn afhankelijk van het OV, mede doordat
autorijden voor sommige mensen niet meer te betalen is of omdat de automobilist
in veel steden gewoon de stad uit gepest wordt. Het is dan ook belangrijk dat
onze mensen in het streekvervoer zonder al te veel stress en angst hun werk
kunnen uitvoeren.