Grote problemen voor Staalfabrikant Tata Steel: De Omgevingsdienst
Noordzeekanaal heeft namelijk aangifte gedaan. Uit de inspectie bleek dat de
stofsensoren van het bedrijf niet voldeden aan de wet. Er is een
overtreding geconstateerd bij het meten van de uitstoot van de schoorstenen. De
manier waarop stofemissies werden gemonitord, bleek niet te kloppen. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is verantwoordelijk
voor toezicht op Tata Steel. Nu blijkt na inspectie dat de staalfabrikant de
zaakjes niet op orden heeft. De apparatuur die de uitstoot van de fabriek meet blijkt niet goed gekalibreerd te zijn. “De apparatuur is niet gekalibreerd,
hoewel dit wel vereist is. "Zonder juiste kalibratie van deze monitoren
kunnen de meetgegevens niet gebruikt worden om te bepalen of Tata Steel aan de
norm uit de vergunning voldoet", legt de omgevingsdienst uit.
De installaties zijn cruciaal voor het productieproces van
Tata Steel. Het bedrijf zelf wil er uiteindelijk ook van af, maar volgens de
huidige plannen gaat dat niet eerder dan in 2030. Tegen die tijd wil de
directie ook een begin maken met het produceren van staal op een veel
duurzamere manier, met behulp van waterstof in plaats van steenkool.
Tata Steel moet de apparatuur alsnog gaan
kalibreren, anders volgen er meer boetes. De omgevingsdienst herhaalt ook nog
eens dat de dienst onderzoekt of het eventueel mogelijk is om bij volgende
overtredingen de vergunning voor de fabrieken in te trekken.
Wat ook opvallend is: vorige week werd bekend dat
een milieu-inspecteur van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied de overstap heeft gemaakt naar Tata Steel. De milieu-inspecteur was verantwoordelijk voor de
inspectie van Tata Steel maar heeft nu een goed betaalde baan gekregen bij de
staalfabrikant.
Steun
DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de
website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is
keihard nodig in deze zware economische tijden.