In een poging om hun imago op te krikken, heeft de NS besloten om 250 kantoormedewerkers in te zetten als treinassistenten. Want wie heeft er nu betrouwbare treinen nodig als je personeel in NS-jasjes door de trein kunt laten paraderen? Deze
briljante zet zou de werkdruk van conducteurs moeten verlichten, maar zonder de bevoegdheid om kaartjes te controleren. In plaats daarvan mogen ze vriendelijk glimlachen en vragen beantwoorden. Daar zaten de reizigers natuurlijk met smart op te wachten, want wie wil er nu een trein die op tijd rijdt en niet stampvol zit?
Topman
Wouter Koolmees (D66) gaf eerder toe dat de NS reizigers in de steek had gelaten, maar in plaats van te focussen op het tekort aan conducteurs en machinisten, zijn kantoormedewerkers de reddende engel. Je moet immers je prioriteiten stellen in het leven, en niets zegt 'servicegericht' als een treinassistent die niet eens je kaartje mag controleren.
De kantoormedewerkers volgen een korte cursus, want het bedienen van een portofoon vereist natuurlijk jarenlange ervaring en expertise. Gelukkig voor de reizigers zullen deze hoogopgeleide treinassistenten beschikbaar zijn om hun diepgaande kennis van de portofoon met hen te delen.
Maar de NS gaat nog verder in hun geniale plan om de reiziger centraal te stellen. Ze huren ook nog eens 320 beveiligers in om conducteurs vooral in de avonduren te ondersteunen. Want wat is er nu belangrijker dan het oplossen van de problemen met vertragingen, volle treinen en te weinig personeel? Juist, een leger aan beveiligers en treinassistenten die je kunnen vertellen waar de dichtstbijzijnde wc is.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Dus reizigers, wees gerust! Hoewel de NS misschien geen oplossing heeft voor hun eeuwige problemen met stiptheid en overvolle treinen, hebben ze in ieder geval genoeg personeel om je te vertellen hoe laat je vertraagde trein écht aankomt.