De schrik bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) zit er goed in. De stakingen van de vakbonden lijken effect te hebben gehad. Maar, heeft het genoeg gewerkt? De NS komt met een nieuw cao-bod en de vakbonden gaan weer in overleg. Directeur HR & Organisatie Richard Greve geeft in zijn brief een aantal fouten toe. De NS heeft te laat gereageerd op de krappe arbeidsmarkt, mede door corona. Dit leidde tot instabiele roosters, moeilijkheden bij het opnemen van vrije dagen en uitval van trajecten.
Om nieuwe
stakingen te voorkomen hebben ze dan nu ook een nieuw cao-bod gedaan. Dit bestaat uit een nieuw loonbod van 5 procent met terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar, met een minimum van 150 euro én een eenmalige uitkering van 650 euro. Per 1 januari 2023 wil NS de lonen dan verhogen met 2,5 procent. Het gaat om cao met een looptijd van anderhalf jaar. Eerder lag een verhoging van 8 procent over een periode van tweeënhalf jaar op tafel.
Ook wil de directie nu afspraken maken 'hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling'. Verder worden in het aanbod de jeugdschalen afgeschaft. Daarnaast moet er een deal komen over verhoging van de pensioenpremie en wordt het minimumloon van 14 euro per uur in de cao vastgelegd, meldt het
AD.
Het lijkt er sterk op dat de NS de vakbonden/werknemers zo goedkoop mogelijk wil '
afkopen'. De hele reden voor de stakingen was een loonsverhoging van 20 procent, om het koopkrachtverlies te compenseren. Bij de NS weten ze ook wel dat het einde van de stijgende inflatie en de oplopende kosten voor energie nog lang niet ten einde zijn. Een lichte verhoging van het loon voor anderhalf jaar en een eenmalige toeslag zetten geen zoden aan de dijk.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de
energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het
ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor
iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame.
Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te
makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u,
onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse
BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven! Het ergste voor de werknemers is nog dat de vakbonden nog verrassend positief reageren ook. Geen enkele vakbond lijkt vast te houden aan de eigen eisen en wil eerst peilen of dit bod enigszins acceptabel is voor de achterban.