Aanvankelijk zou morgen alleen in het midden van het land het treinverkeer van de NS platliggen als gevolg van de staking. Maar de NS zegt dat de impact van die geplande actie zo groot is dat in vrijwel heel Nederland geen NS-treinen zullen rijden.
De NS werkt met een strak schema waardoor personeel kriskras door het hele land reist. De machinist en conducteurs die in Groningen aan hun dienst beginnen, zouden zomaar in Maastricht moeten overstappen en eindigen idealiter weer in de buurt van Groningen. Om die reden heeft de geplande staking voor Midden-Nederland zulke grote gevolgen.
De enige uitzondering lijkt, hoe kan het ook anders, de treinverbinding tussen Schiphol en Amsterdam Centraal te zijn. Natuurlijk rijden treinen van regionale vervoerders nog wel gewoon, maar de verbindingen zullen er niet (of zwaar beroerd) zijn. De NS regelt ook geen bussen als alternatief, meldt de NOS.
De vakbonden lijken er dan ook in te slagen om de NS (en de reiziger) zo hard mogelijk te raken. Het einde van de vakantieperiode is namelijk in zicht of al voorbij.
Nu is het maar de vraag of de NS opnieuw wil gaan onderhandelen over een betere cao. Zelf hebben ze altijd gezegd dat ze open blijven staan voor nieuwe onderhandelingen, maar de eisen van de vakbonden zijn niet mals. Zij willen (onder andere) minimaal 20 procent loonsverhoging, terwijl de NS moeite lijkt te hebben om het hoofd boven water te houden.
(Artikel gaat verder onder de oproep onze apps te downloaden)
Goed nieuws! DDS heeft nu een eigen app voor iPhone en iPad, en voor Android-toestellen. Download de app gratis en voor niets in de AppStore of in Google Play voor Android, en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Oh, en als je de app hebt gedownload, laat dan even een 5-sterren recensie achter alsjeblieft. Dat is enorm belangrijk!
Het vervelende voor de NS (en de kracht van de vakbonden) is dat de vakbonden zo weer een staking kunnen afkondigen als het weer nergens op uitloopt. De bereidheid om te staken is er en het heeft niet heel veel moeite gekost om het NS-treinverkeer voor zo'n beetje het hele land plat te leggen. De NS zal dus wel gehoor moeten gaan geven, of met een passend alternatief moeten komen.