Belachelijke plastic-heffing heeft totaal geen impact: supermarkten negeren regelgeving

Binnenland14 jul 2023, 21:00

Volgens deskundigen blijkt dat de plastic-heffing op wegwerpplastic in supermarkten voorlopig niet het gewenste effect bereikt. Consumenten merken namelijk nog niets van de heffing, omdat supermarkten deze niet doorberekenen. De oorspronkelijke bedoeling van de heffing is om consumenten bewuster te maken van de hoeveelheid plasticafval, maar tot nu toe is het effect beperkt. De plastic-heffing, aangeduid als "Heffing SUP" op de kassabon (waarbij SUP staat voor Single Use Plastics), is bedoeld om de hoeveelheid eenmalige plastic verpakkingen te verminderen.

De plastic-heffing is anderhalve week geleden ingevoerd en geldt voor bepaalde producten die worden gekocht in snackbars en supermarkten. Dit omvat bijvoorbeeld koffiebekers voor afhaal en verpakkingen voor producten zoals kant-en-klare salades en ijskoffie, die direct geconsumeerd kunnen worden.

Naast het feit dat consumenten de heffing niet zelf betalen, is het ook niet bevorderlijk voor het beoogde effect dat supermarkten aanzienlijk lagere bedragen in rekening brengen dan door de overheid wordt geadviseerd. Ariane van Mancius, een verpakkingsspecialist en eigenaar van het duurzame verpakkingsbureau Now New Next, merkt op dat de overheid een heffing tussen de 5 en 50 eurocent adviseerde, maar onder andere Albert Heijn, Jumbo en Aldi slechts 5 eurocent rekenen, terwijl Plus en Lidl zelfs niet verder gaan dan 1 eurocent.

Uit onderzoek van IPV Data blijkt dat Lidl de prijzen heeft verhoogd vanwege de plastic-heffing. Plus berekent de heffing wel door. Het is echter niet altijd verplicht om de heffing te betalen. In sommige gevallen kan ervoor worden gekozen om een beker of bakje van huis mee te nemen, bijvoorbeeld wanneer je op het station koffie koopt om onderweg te drinken.

Hetzelfde geldt als je een herbruikbaar bakje koopt om regelmatig te vullen in een saladebar in de Albert Heijn. Wanneer je een voorverpakte salade in de supermarkt aanschaft, is er geen ontsnappen aan de plastic-heffing. Naar verwachting zullen supermarkten uiteindelijk de heffing doorberekenen, waardoor consumenten deze daadwerkelijk in hun portemonnee zullen voelen.

Help DDS deze moeilijke tijden door te komen. Help ons een vuist te maken tegen de mainstream media én tegen het partijkartel. Strijd zij aan zij met ons. Doneer op BackMe en strijd zij-aan-zij met DDS tegen de globalistische elites.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten