Volgens deskundigen blijkt dat de
plastic-heffing op wegwerpplastic in supermarkten voorlopig niet het gewenste
effect bereikt. Consumenten merken namelijk nog niets van de heffing, omdat
supermarkten deze niet doorberekenen. De oorspronkelijke bedoeling van de heffing
is om consumenten bewuster te maken van de hoeveelheid plasticafval, maar tot
nu toe is het effect beperkt. De plastic-heffing, aangeduid als "Heffing
SUP" op de kassabon (waarbij SUP staat voor Single Use Plastics), is
bedoeld om de hoeveelheid eenmalige plastic verpakkingen te verminderen. De plastic-heffing is anderhalve week geleden ingevoerd en geldt
voor bepaalde producten die worden gekocht in snackbars en supermarkten. Dit
omvat bijvoorbeeld koffiebekers voor afhaal en verpakkingen voor producten
zoals kant-en-klare salades en ijskoffie, die direct geconsumeerd kunnen
worden.
Naast het feit dat consumenten de heffing niet zelf betalen, is
het ook niet bevorderlijk voor het beoogde effect dat supermarkten aanzienlijk
lagere bedragen in rekening brengen dan door de overheid wordt geadviseerd.
Ariane van Mancius, een verpakkingsspecialist en eigenaar van het duurzame
verpakkingsbureau Now New Next, merkt op dat de overheid een heffing tussen de
5 en 50 eurocent adviseerde, maar onder andere Albert Heijn, Jumbo en Aldi
slechts 5 eurocent rekenen, terwijl Plus en Lidl zelfs niet verder gaan dan 1
eurocent.
Uit onderzoek van IPV Data blijkt dat Lidl de prijzen heeft
verhoogd vanwege de plastic-heffing. Plus berekent de heffing wel door. Het is
echter niet altijd verplicht om de heffing te betalen. In sommige gevallen kan
ervoor worden gekozen om een beker of bakje van huis mee te nemen, bijvoorbeeld
wanneer je op het station koffie koopt om onderweg te drinken.
Hetzelfde geldt als je een herbruikbaar bakje koopt om
regelmatig te vullen in een saladebar in de Albert Heijn. Wanneer je een voorverpakte salade in de supermarkt
aanschaft, is er geen ontsnappen aan de plastic-heffing. Naar verwachting zullen
supermarkten uiteindelijk de heffing doorberekenen, waardoor consumenten deze
daadwerkelijk in hun portemonnee zullen voelen.
Help DDS deze moeilijke tijden door te komen. Help ons een vuist te maken tegen de mainstream media én tegen het partijkartel. Strijd zij aan zij met ons. Doneer op BackMe en strijd zij-aan-zij met DDS tegen de globalistische elites.