1. Home
  2. Essay Sid Lukkassen: ''Men is uiterlijk politiek correct, maar in het stemhokje stemt men toch stiekem PVV''

Essay Sid Lukkassen: ''Men is uiterlijk politiek correct, maar in het stemhokje stemt men toch stiekem PVV''

Geen categorie24 mrt 2018, 18:00
Naar aanleiding van een eerdere reportage van de conservatieve avond in de Rode Hoed in Amsterdam, komt Sid Lukkassen met een verduidelijking van wat er gezegd is. Een inhoudelijke discussie over de ondergang van de beschaving en schoonheid.
Het was uitdrukkelijk niet de bedoeling van het event om tot een eenduidige conclusie te komen. Maar om via een bloemlezing te verkennen welke thema's er leven aan de niet-politiek correcte kant van het intellectuele spectrum.
Robert Lemm: Ik wil de geschiedenis benaderen op dezelfde wijze als Oswald Spengler. Ik zie culturen als fenomenen die ontstaan, opbloeien en weer vergaan. Zonder daar verder een moreel oordeel aan te verbinden. We zien dat Europa op haar hoogtepunt was in de christelijke tijd: de katholieke kerk was destijds een sterke verbindende schakel. Met de komst van de Verlichting en de democratie, zou er een verval zijn ingetreden. Nieuwe ideeën hebben het christelijke verleden van Europa in een verkeerd daglicht gesteld. Zij beoordelen de kerkelijke Inquisitie bijvoorbeeld ongenuanceerd negatief.
Sid Lukkassen: Het is belangrijk om mensen aan te spreken op hun drijfveren, ambities en interesses, in plaats van te hameren op slachtofferschap. Helaas is er een deugdynamiek ontstaan die steeds dieper doordringt in alle facetten van het leven, van relaties tot vriendschappen en werk, wat nog wordt versneld door technologie. Want alles wat wij zeggen is direct openbaar. Dit leidt tot een nepwereld, waarin er enkelen weigeren mee te gaan in deze deugdynamiek. Zij zullen in de toekomst worden bekeken zoals de heilige armen in India worden beschouwd. Mensen die bewust sober leven en rondzwerven, en toch een zeker sacraal aura hebben. Zij worden zowel gezien als gekkies als verlichte wijsgeren.
Vergelijk deze situatie met een auto, waarbij je steeds minder vrijheid krijgt om naar links of rechts te sturen. Dit is geen probleem zolang je op de snelweg blijft. Maar wil je plots een afslag nemen, dan heb je geen keuze meer behalve dan om uit te auto te stappen en door de berm te zwerven. Op deze wijze zal er een 'beroepsklasse van authentieke mensen' overblijven: maar heel weinig lieden hebben de economische onafhankelijkheid die nodig is om nog écht te kunnen zeggen wat je denkt. Voor de grote meerderheid van het volk worden meningen als bedrijfsuniformen: uiterlijk politiek correct, maar in het stemhokje stemt men toch stiekem PVV.
Wat kunnen we hier tegen doen? Een eigen esthetiek van schoonheid present stellen die mensen aanspreekt en hen losweekt uit de deugdynamiek. Zelf mooie dingen creëren. Geef mensen het respect in eerlijke en zelfstandige arbeid terug. Ga online video's bekijken over houtbewerking, handvaardigheid, fijnmetaal en chemie. Zo kunnen van onderop in de samenleving hele nuttig dingen worden gebouwd. Dit geeft de arbeidersklasse ook trots en zelfvertrouwen terug en zorgt dat niet iedereen een deugstudie in genderwetenschap hoeft te volgen om sociale eigenwaarde te kunnen hebben.
Het creëren van eigen schoonheid is ook noodzakelijk om te zorgen dat je geen nieuwe Frankfurter Schule wordt. Daarmee bedoel ik: alleen nog negatief over de macht kunnen spreken zonder eigen alternatief. Dan leef je alleen nog maar onder een horizon zonder hoop. Verder is de ontkerkelijking, in tegenstelling tot wat Lemm beweerde, in mijn ogen juist ook goed. Want de gevoelens van zonde, schuld en schaamte over het Europese verleden zijn eigenlijk religieuze denkbeelden maar nu gesublimeerd in de Social Justice Warrior (SJW) beweging. De ontkerkelijking betekent dat, zodra de SJW beweging is uitgevaagd, een authentieke wedergeboorte van Europa mogelijk wordt: een tweede Renaissance.
Esther van Fenema: Het belangrijkste is dat er vandaag geen verbinding meer is. Mensen gaan zich opsluiten in eigen kliekjes, met nadelige gevolgen, zoals groepen op sociale media waarin men elkaar bevestigt in Holocaust-ontkenning. De baleinen zijn uit de samenleving getrokken. Mensen gedragen zich nu als losse atomen die worden gestuurd via individuele driften.
Dit leidt tot totaal nieuwe sociale dynamieken en zo zie je leiders als Trump ontstaan, die los van sociale structuren kunnen inwerken op deze massa's, die een eigen dynamiek hebben, een sneeuwvlokjesdynamiek: een wervelstorm van losgeslagen atomen. De oude sociale ordes werken niet meer in deze nieuwe situatie. De elite geeft hier echter geen serieus antwoord op maar blijft hangen in óf progressief moralisme, of positieve upbeat 'you can do it!' retoriek.
Paul Cliteur: We hebben meer dan ooit te maken met theo-terrorisme. Religieus geïnspireerde terroristische aanslagen. Hierover heb ik met Dirk Verhofstadt het boek In Naam van God geschreven. Maar ook andere goede boeken die spoedig zullen verschijnen bij Aspekt. Namelijk Cultuurmarxisme en Moord op Spinoza. De kern daarvan is dat we steeds minder vrij durven te denken, omdat anderen ons naar het leven staan.
Over Wilders kun je van alles vinden, maar het is gek dat die man al vijftien jaar dag in, dag uit beveiligd moet worden. Terwijl we het ook normaal vinden om grappen te maken over protestanten of katholieken. Maar er is kennelijk een groep in onze samenleving waar dat anders ligt. En toch is het niet de eerste reactie van premier Rutte om juist die situatie aan te kaarten, die men kennelijk normaal vindt. Nee, Rutte is de eerste om het verkiezingsfilmpje van de PVV te denouncen, in plaats van zich frontaal op te stellen voor de vrijheid van meningsuiting. En hierom is en blijft theo-terrorisme een uitdaging voor de essentie van het Westen, want die essentie is vrij van mening kunnen verschillen met daarbij ook scherpe kritiek.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten